Recension av Dödspolarna

År: 1973
3/12 2003
Recenserad av Bobby Peru
M
artin Scorsese's genombrott stavas Mean Streets från 1973 med Robert De Niro och Harvey Keitel i huvudrollerna. Även de blev uppmärksammade, och är idag några av de mest respekterade skådespelarna.

Filmen utspelar sig i New York City, fast Scorsese var tvungen att spela in vissa scener i Los Angeles p.g.a. förutsättningar och pengar, så klart. Den handlar om Johnny Boy (Bobby De Niro) och Charlie (Keitel) och deras bästa vänner. Johnny Boy är en oansvarig unge, egentligen, och Charlie känner djup skuld för att han tvingas ta hand om en människa som borde sköta sig själv. Johnny Boy betalar aldrig sina skulder, medan Charlie skäms för att han har ihop det med J-Boy's kusin Theresa. Dessutom har han en farbror som är gudfader. Charlie har chansen att driva en egen italiensk restaurang, det är vad gudfadern vill, men på villkoren att Charlie inte får träffa varken Theresa eller Johnny Boy.

Charlie bryter dock mot reglerna. Ju längre filmen rullar, desto mer går dödspolarna mot undergången. Martin Scorsese själv har en tuff roll som en grabb med en pistol.

Filmen bygger på Scorsese's egna erfarenheter. Men det är inte som man kan tro. Han är nämligen astmatiker som iakttog smågangstrar från sitt pojkrumsfönster. Han kunde aldrig vara ute och spela bollspel med de andra barnen, utan mamman Catherine Scorsese (som även medverkar i filmen), tog med honom till biograferna.

Mean Streets är dock fylld av ångest, skuld och allt vad religion innebär. I början, när alla manliga huvudkaraktärer introduceras, står Charlie och biktar sig i kyrkan. Han kör ner handen i en ljuslåga, och sedan klipps det till en rökig bar, där Rolling Stones-låten Jumpin' Jack Flash spelas.
De här scenerna säger väldigt mycket om ansvar, skuld, religion, synd. Charlie försöker sköta sig, men det går snarare tvärtom för honom.

Filmen är extremt lågbudget. Fotot är mörkt och amatörmässigt, men det bidrar till den nästan dokumentära känslan. Kameraarbetet är vackert och fångar en pulserande storstad på kornet, tillsammans med soundtracket som är starkt och fyllt med atmosfär, och 60-talets luft går att känna hemma i TV-soffan. Mean Streets är en tekniskt briljant film. Ett glasklart bevis på att lågbudgetfilmer faktiskt kan vara riktigt bra. Effekterna är realistiska, och skådisarna gör några av sina bästa roller.

Den skitiga gatukänslan är också briljant utförd. Som sagt känns det lite som en dokumentär om unga och förvirrade människor på New York's gator. Färgbruket är intelligent, manuset är egentligen ganska tunt, men det märks inte.

Mean Streets är filmen som med rätta placerade Scorsese och huvudrollsinnehavarna De Niro och Keitel på filmvärldens karta. En tidig föregångare till Scorsese's egen Maffiabröder (Goodfellas, 1990). Intensiteten och tempot är mer uppskruvat i den, men Mean Streets är minst lika hård i tonen.

Till alla er som gillar underskattade filmverk med ett viktigt historiskt värde, och särkilt om ni diggar Scorsese och hans verk lika mycket som jag gör: missa inte!!!

Bobby Peru 12 har röstat

av Bobby Peru