Recension av Dog Soldiers

Ã…r: 2002
8/12 2003
Recenserad av ray
A
tt britterna kan göra skräckfilm, fick jag definitivt bekräftat i och med denna film.

Ta en grupp hemvärnssoldater, placera dem ute i den djupaste vildmarken, släpp lös ett gäng blodtörstiga varulvar. Krydda sedan det hela med iskall spänning,
en hel del blod och slafs, och en stor dos humor i sann
Guy Richie-anda. Då har du ”Dog Soldiers”.

Som jag sa fokuserar sig denna film på en liten grupp hemvärnsoldater, som i och med en övning ska tillbringa några dagar i den skotska ödemarken. Platsen de befinner sig på ruvar på en hemlighet, en riktigt obehaglig sådan. De blir snart varse om att området kryllar utav varulvar.

Filmens manus bjuder kanske inte på något originellt eller extraordinärt, För du känner kanske igen upplägget.
Det är ju faktiskt numera ett klassiskt sådant.
Filmer som ”Aliens”, ”Predator”, ”Assoult on Precinct 13” och inte minst ”Evil Dead” verkar ha legat mycket till grund för denna film.

Filmens skådespelare var för mig relativt okända.
Jag tycker dock att de skötte sig riktigt bra. Detta är enligt mig ingen film som kräver skådespelare i samma nivå som
Laurence Olivier eller James Stewart. Här är det helt enkelt den fräckaste och coolaste som vinner i längden.
One-liners och krutrök avlöser varandra lika fort som blodet rinner.

Det finns mycket positivt att säga om detta lilla mästerverk. Filmens utförande är helt enkelt lysande.
Vi kan börja med den stensäkra regin.
Hade inte filmen varit frälst med den, hade den knappast varit så pass bra som den är. Neil Marshall lyckas verkligen med sin uppgift och har enligt mig skapat en av de bästa skräckfilmerna på länge, att den är brittisk gör det hela bara ännu häftigare. Hade filmen gjorts i ”det stora landet i väst” hade den nog knappast varit lika gjuten. Musiken är hetsig, och skapar en riktigt otrygg stämning. Den har den klassiska skräck känslan och berikar filmen med mycket av den spänning den besitter. Tack och lov så är filmen befriad från töntiga CGI-effekter, för här snackar vi sant hantverk. Varulvarna ser riktigt grymma ut.
En varningssignal bör kanske sändas ut, filmen är rejält våldsam, och det spars sannerligen inte på blod och innälvor. Gränsen till splatter är inte långt borta.

Detta är i alla fall underhållning på hög nivå.
Det var längesedan det gjordes något så bra inom
skräck som denna film. Vi kan bara hoppas att britterna
fortsätter med att överraska med flera stilsäkra skräckfilmer, för detta var sannerligen en riktigt positiv överraskning.

ray 16 har röstat
BroderHibiskus 6 har röstat