Recension av Dogma

År: 1999
17/4 2005
Recenserad av paycheck
T
vå änglar vid namn Loke och Bartleby gör allt för att få komma tillbaka till himlen. En släkting till Jesus får i uppdrag av Gud att hindra dem tillsammans med två profeter och den 13:e aposteln Rufus.

Dogma var en sjuk film, men samtidigt rolig. Den var så sjuk att den blev rolig. Kevin Smiths humor är inte att leka med. Här driver han med katolicismen så man blir helt slutkörd. Det var inte många bra skådespelare med i filmen. Den enda som var bra var Matt Damon. Ben Affleck suger som vanligt.

Dogma är en väldigt speciell film. Man förväntade sig att det skulle bli sjukt i och med att Smith står för regin.
Själva storyn är väl inte direkt något genidrag, men den är lite smårolig. De två profeterna är sexfixerade och man får höra många roliga skämt från Jay och Silent Bob.
Linda Fiorentino är urusel som släktingen till Jesus. Hon har noll kemi. Man fattar varör hon inte har fått många roller.

Chris Rock som den 13:e aposteln är faktiskt ganska rolig. Han är inte alls så högljudd som han brukar vara och det är skönt. Den enda icke-skrikiga roll jag har sett med honom. När Jason Lee, som spelar Satan, kommer med i bild är det helt otroligt. Det är löjligt när hans horn växer ut ur pannan. Det blir också dumt när Affleck och Damon tar ut sina vingar. Det är meningen att det ska vara roligt för att det är så dumt, men det blir bara löjligt. När man ser Affleck flyga runt hånflabbar man.

Dogma är ingen storfilm precis, men den är rätt rolig och underhållande. Just nu pendlar den mellan en stark 2:a och en svag 3:a. Det får bli en svag 3:a. Se den när den kommer på tv. En sjuk film, som egentligen inte är något vidare, men rolig.

paycheck 16 har röstat
billybob 6 har röstat
LittleNicky 7 har röstat

av paycheck
Unknown
Breach
P.S.
Last Days
Harry Potter och den flammande bägaren
Land of the Dead
Jerry and Tom
Drugstore Cowboy
Closer

The Roommate
The Revenant
Ett päron till farsa firar jul
The Voices
Split
Låt den rätte komma in
House on the Hill
Dennis firar jul
Tomtetass och jakten på julen
Skräcken i svarta lagunen
Austin Powers: The Spy Who Shagged Me