Recension av Doktor Mabuses testamente

År: 1933
24/3 2003
Recenserad av Kiril
F
ritz Lang är en av filmens pionjärer som låg bakom flera legendariska filmer under spelfilmens barndom med ?Metropolis? och ?M? (1931) som några av hans mest minnesvärda verk som blev stilbildande exempel för hur film kunde (men framför allt skulle) göras. Bland dessa räknas även den på den tiden väldigt kontroversiella thrillern ?Dr. Mabuses testamente? - den andra av tre filmer om detta galna geni.

Under en period har ett antal märkliga brott begåtts i Berlin och trots massiva insatser från polisstyrkan i staden har de förblivit olösbara. Poliskonstapel Lohmann kontaktas en dag av en av sina tidigare adepter, Hofmeister, som efter att ha hoppat av polisstyrkan och sadlat om till en kriminell karriär, har spionerat på vem som ligger bakom dessa och varför. Innan telefonsamtalet bryts och Hofmeister skrämts bortom allt vett att han låses in på mentalsjukhus, hinner Lohmann få ledtråden ?Mabuse?, något som förbryllar Lohmann, eftersom Mabuse är ett tidigare geni som numer sedan åratal sitter inlåst på samma institution som Hofmeister skrivits in i.

Thomas Kent, en ung man som arresterats av Lohmann ett par år tidigare, men som nu är frigiven, söker sig kort därpå till Lohmann och avslöjar att en konspiration med mål att skapa ett regerande skräckvälde har börjat iscensättas av Dr. Mabuse från cellen han är inspärrad i. Tom arbetar själv som hantlangare för denne Mabuse, men vill på grund av sin kärlek till sin fästmö Lily gå ur organisationen, något som man inte lyckas göra levande. Med Kent som sin högra hand måste Lohmann till varje pris stoppa organisationen innan de utför nya terrordåd.

Tyskland, 1933, en organisation styrd av en galning med mål att med hjälp av folkets rädsla ta över världen. Låter inte det bekant? Kopplingarna till Nazi-Tyskland måste vara mer än en ren slump och det är föga förvånande att filmen totalförbjöds och de flesta exemplaren förstördes kort efter biopremiären av regeringen i Tyskland som samma år som filmen gjordes fick Hitler som rikskansler.

Som samhällskritik betraktad är det en väldigt intressant film och konspirationen är väl genomtänkt som de flesta delar i filmen. Men ur underhållningssynpunkt, som film, hur håller den då?

Faktum är att den håller väldigt väl även bortsett från all kuriosa runt alla filmer från denna tid. Lang har skrivit ett spännande manus och har iscensatt det väldigt väl. Inte förrän sent i filmen lyckas man sätta ihop alla pusselbitar (ingen fara, jag har inte avslöjat hela filmen) och man vill hela tiden veta mer om vad som egentligen händer. Vissa konstiga klipp får man ha överseende med, liksom skådespelarnas teatraliska överspel med tanke på att ljudfilmen var purfärsk när denna gjordes. Att jag inte håller med om dåtidens publik om att filmen skulle vara läskig (min far hade till exempel länge mardrömmar efter att ha sett den som ung), är naturligt, då vi idag är mer bortskämda vad gäller skräck i film. Men de visuella effekterna är imponerande; framför allt med den tidens mått mätt.

Det finns däremot ett litet problem i filmen, nämligen handlingen. Det är bara att läsa om beskrivningen ovan, som jag hade ett rent helvete med att sammanfatta. Rörigt? Ganska så, faktiskt. Ännu rörigare med tanke på att man också har slängt in en stor del övernaturliga inslag i historien. Det spretar lite väl mycket åt olika håll ibland och man förstår först inte vad vissa karaktärer har i filmen att göra när de först introduceras, eftersom deras historier först verkar höra till någon helt annan film än denna. Visserligen får de sin plats i sammanhanget efter ett tag, men det kunde ha skötts smidigare.

Trots denna brist är det tveklöst något som håller än idag och man kan bara lätt fråga sig varför ingen försöker sig på en nyinspelning idag. Eller vad Lang hade kunnat uppnå för mästerverk om han hade levt idag med alla framsteg som har hänt i filmvärlden.

Kiril 12 har röstat

av Kiril