Recension av Dolt under ytan

År: 2000
5/4 2004
Recenserad av Gabriel
K
ring millenieskiftet producerades en rad mycket populära mysrysare (Sjätte sinnet, The Others m fl.) vars dramaturgiska effekt byggde på att servera betraktaren ett antal pusselbitar att lägga samman, för att sedan i ett kast vända på pusslet och visa upp en ny överraskande bild av historien. Robert Zemeckis försöker i "Dolt under ytan" att stämma in i samma Hitchcock-sneglande rysarserie men lyckas tyvärr betydligt sämre än sina kollegor Shyamalan och Amenábar. I ett tafatt försök att förena rysarhistoriens alla tänkbara knep låter han Michell Pfeifer och Harrison Ford få spela det lyckliga paret vars liv förändras då Pfeifer plötsligt börja tro sig se spöken, först hos grannen, sedan i det egna huset. Spökjakten visar sig dock gräva fram mer än bara andar och snart har filmen förvandlats till något som till och med Stephen King hade kunnat göra smakfullare. Filmens enda behållning är en vacker och smått roande badkarsscen där filmens joker (en hund) får stå för filmens mest nyanserade rolltolkning. Några vackra bilder och ett konsekvent återkommande till vattenytor räddar filmen från det absoluta bottenbetyget.

cineasten89 11 har röstat
Gabriel 9 har röstat