Betyg idag: 2 058 Besökare idag: 5 793

År: 2001
14/7 2003
Recenserad av roadwarrior
D
onnie Darko….. Richards Kellys regidebut och vilken regidebut sedan……Donnie Darko. Detta är en film kanske inte är för alla, vissa hatar den vissa älskar den men jag tror ändå att alla berörs av den. Vi har en ofattbar samling aktörer som alla verkar pressa sig till sitt yttersta för denna filmens skull. En fantastisk Jake Gyllenhaal i huvudrollen som Donnie Darko, Patrick Swayze, Drew Barrymore och Maggie Gyllenhaal för att nämna några.

Vi möter Donnie Darko, en emotionellt störd pojke som vaknar upp, ganska förvirrad på en väg mitt ute i ingenstans. Han bor i det lilla samhället Middlesex som på ytan är det perfekta bostadsområdet för fredsälskande människor och barnfamiljer. Donnie går i skola som alla andra, smygröker med sina polare och intresserar sig för tjejer. En natt vaknar Donnie upp av en röst som kallar på honom. Han reser sig, lämnar sitt rum och möter Frank, en jättelik kanin som avslöjar en fruktansvärd hemlighet. Världen kommer gå under om 28 dagar. Dagen därpå vaknar Donnie upp och finner sitt hus i spillror efter att en gigantisk jetmotor kraschat i hans hus, i hans rum. Härefter följer vi Donnie Darkos resa genom en kaotisk värld fram till det tilltänkta Harmaggedon.

Donnie Darko speglar inte bara en tonårings uppväxt under det glamorösa 80-talet, det är även tänkvärd och djupgående film med många lager och skiftningar. Här tar man upp filosofier kring tidsresande, existentiella frågor, ödet samt förmågan att bestämma över vårt öde. En suggestiv film med ett underbart samarbete mellan ljud och bild. Musiken är drömmande och samtidigt skrämmande och filmen är i sig visuellt vacker med många scener som ger en gåshud. Filmen har beskrivits som en berättelse som släpper alla spärrar och blandar fritt mellan olika genrer, precis som Kelly ville. Han ville ha en film som kändes annorlunda och originell, en film som samtidigt kunde hantera alla olika genrer i samma en och samma historia. Här finns sci fi, skräck, kärlek, spänning, thriller, drama, humor och tragedi. Teorier om filmens egentliga handling är många och jag har vid flera tillfällen omvärderat min egen efter att ha sett filmen tre gånger, alla kan bilda sin uppfattning, det finns inget begränsat område dit man inte kan sträcka sig. Donnie Darko är en upplevelse, en Odysse, en färd in i det mänskliga psyket och tillbaka igen. Och samtidigt som DD kan ses som en filosofisk resa genom tid och rum kan det också ses som en vanlig tonårskilles resa genom livet. En, som tidigare nämnt, mångbottnad film som inte slutar i och med eftertexterna, detta är en film som berör långt efter filmens slut.

En klar femma utan förbehåll.

The Rest 22 har röstat

The Mole People
Tin Man
Carrie
Cannibal Holocaust
Gul gul gul är vår undervattningsbåt
Psycho
Super Mario Bros.