Recension av Dr. Strangelove eller: Hur jag slutade ängslas och lärde mig älska bomben

Regissör: Stanley Kubrick
År: 1964
16/11 2006
Recenserad av film_Alex
D
r. Strangelove är en av Stanley Kubricks klassiska verk och en hyllad komedi. Den handlar om en kärnvapenkris mellan Sovjetunionen och USA där en smått galen general går runt Vita huset och bestämmer sig för att skicka iväg atombomber mot Sovjetunionen. Filmen skildrar händelsen på ett väldigt satiriskt och ganska kontroversiellt sätt.

Enlig IMDbs (Internet Movie Database) topplistor är detta världens genom tidernas bästa komedi och i och med detta så är det en av filmvärldens mest överskattade filmer. Den har vissa ljusa stunder och man får ett par skratt, men överlag är den ganska långtråkig och enkel. Ur en filmhistorisk synvinkel kan den vara intressant att se, men film har utvecklats en hel del sen 60-talet och den håller helt enkelt inte längre.

Till att börja med så känns manuset faktiskt ganska tunt och på många håll rent ut tråkigt. Även om grundidén är väldigt bra och slutet är ganska roligt (dock inte så oväntat) så faller filmen på dess humor den bygger på och dess utdragna scener.

Filmen och dess karaktärer är nämligen så underfundiga att det tar död på nästan all humor. Resten av filmen fylls ut av utdragna flygplan-"scener" som egentligen bara är en och samma scen som Kubrick har slängt in för att fylla ut filmen. Dom har inte ens några roliga dialoger i dessa långa enformiga scener, utan dom sitter bara där och pratar koordinater med varandra. Detta varieras lite med utzoomnings foto där man kan se planet flyga över skog och sjö och ännu mera skog (Sovjetunionen). Resultatet blir ganska långtråkigt och verkligen inte roligt.

Som om det inte vore nog med att filmen är utdragen av sega flygplan-"scener" så spelar filmen dessutom samma låt om och om igen i över en halvtimme (filmen är bara 90 minuter). I början tyckte jag att det var ett passade låtval, men efter ett tag blir den uttjatad och enformig. Det är trots allt tillåtet att ha lite variation!

Bara genom att läsa min tolkning av handlingen så kan man se den underfundiga humorn (till exempel så består Sovjetunionen består bara utav skog och sjö och ännu mera skog) och gillar man sådan "finurlig" humor så fungerar ju filmen, men för dom andra av oss som vill se på en riktig komedi med riktig humor så faller det här konceptet ganska fort och blir som sagt ganska långtråkigt.

Även fotot var en ganska stor besvikelse. Stanley Kubrick som är en mästare på foto imponerar verkligen inte lika mycket i denna filmen som i senare verk, därbland A Clockwork Orange och Full Metall Jacket som har helt underbart foto. Man känner igen enkelheten som är så karaktäristiskt för Kubrick, men det förblir väldigt enkelt och oftast väldigt stelt. Hans foto duger dock, men man förväntar sig lite mer utav en mästare. En mästare som med andra ord hinner utvecklas en hel del och förbättra sig i senare filmer som är betydligt mer sevärda...

Ett plus ska skådespelarna dock ha som gör bra insatser. Sen att karaktärerna dom spelar är så underfundiga att dom tar död på humorn är ju inte deras fel, men det begränsar deras insatser en aning och dom kan därmed inte rädda filmen från ett underkänt. Dessutom så är filmen överskattad. Det tillsammans med mina ganska höga förväntningar sänker betyget en aning så att den inte ens blir värd en tvåa.

Stanley Kubrick har gjort flera bra och sevärda mästerverk, men detta är helt klart inte en av dom! Filmutvecklingen har gått framåt och den här tillhör historien.

film_Alex 90 har röstat

Casino Royale
Dogville
Saw
The Thing
Dr. Strangelove eller: Hur jag slutade ängslas och lärde mig älska bomben
United 93

The Mole People
Tin Man
Carrie
Cannibal Holocaust
Gul gul gul är vår undervattningsbåt
Psycho
Super Mario Bros.