Recension av Drakarnas rike

År: 2002
27/3 2003
Recenserad av weng-weng
C
hristian Bale har behållit sin torso från American psycho, filmen som blev ett stort genombrott för honom och placerade honom i ett vuxnare karaktärsfack. Här ställs han bredvid och ofta framför mannen med det omöjliga efternamnet; Matthew McConaughey.

Bale är den unge men vise engelsmannen och McConaughey den vilda, aggressive amerikanen med en cigarr i munnen, tatueringar över bröstet, pipan från en tanks mellan benen och en väsande röst. Tillsammans skriker männen och visar upp två utsökta torsos, så perfekta att det känns som ett märkligt misstag att det vid den obligatoriska fistfighten som kunde blivit en av filmens höjdpunkter, endast är McConaughey som får slåss i bar överkropp.

Egentligen är drakarna som omnämns i titeln oftast i periferin, för att inte tala om kvinnan, (det är förstås bara en), här gestaltad av Izabella Scorupco. Scorupco har inte spelat upp sig avsevärt sedan jag träffade på henne i Vertical Limit men här smälter hon lättare in i omgivningen av oregisserade barn och fult animerade drakar som varierar i storlek från scen till scen.
Det är osannolikt att hon skulle vara helikopterpilot och det är störande att hon måste snubbla i slutet och få hjälp av Bale. Men filmer som dessa kräver en manlig hjälte och när epilogen presenteras med Bale och Scorupco som lyckligt par kommer hon äntligen till sin rätt, sött leende under ett mysigt huckle.

Det går att göra filmer med liknande teman utan att det faller platt. Bäst visas det förstås av filmatiseringarna av Sagan om Ringen (vars trailer var kvällens höjdpunkt när jag såg denna på bio), även här finns det drakar men som tur är även utrymme för ett skratt då och då.

I drakarnas rike är det raka vägen framåt med mungiporna knutna under hakan. Det är skitigt krig och mörkt som dödens natt men utan pondus eller spänning. Istället görs filmen med den typen av one-liners som är tänkta att fungera dramaturgiskt trixigt när man byter plats på orden senare i filmen. I de flesta filmer faller dessa platt, så också här.

Drakarnas rike har en inledning som håller ett tag, ett par passager som är roliga på samma sätt som de gamla Godzillafilmerna men annars är det bara något att beklaga sig över och undra varför det inte går att visa Woody Allens senaste istället.

song of joy 1 har röstat
weng-weng 11 har röstat