Recension av Driven

Ã…r: 2001
15/7 2004
Recenserad av billybob
J
oe Tanto har lagt av efter en bilolycka, men tvingas tillbaka till hetluften i biltävlingsvärlden igen. Hans stallchef stöder dock hellre det unga stjärnskottet istället.

Först vill jag börja med att kommentera Stallone; Kan inte den mannen försöka åldra med värdighet? Här ikläder han sig rollen som racerförare, om än som mentor. Jag menar, "gubben" är väl över femti bast och redan där brister filmen i trovärdighet. Sen är han ju inte direkt någon höjdarskådis utan tvärtom en ganska medioker sådan vilket lyser igenom när han försöker sprida sina visdomsord som bara känns som löjliga klicheèr. Kip Pardue däremot känns betydligt bättre och gör en trovärdigare rollgestaltning. Övriga skådisar kommer undan med betyget godkänt eller däröver. Som film duger väl Driven bra till att spendera en eftermiddag på. Racingscenerna håller hög klass och tempot i filmen är bra. Bra också att filmens "bad guy" inte alls är en "bad guy" utan bara en motståndare på banan. Filmens helhetsbetyg blir ändå ganska lågt då den här sortens film kräver viss realism, något man helt har bortsett från under det sista racet. Har sett åtskilliga racinglopp men aldrig att något liknande ens har varit i närheten av att inträffa. Några häftiga scener finns ändå med i filmen, som racet genom Chicagos gator. Klart orealistiskt det med, men väldigt underhållande att titta på. Ett stort minus är att hela filmen är så fruktansvärt förutsägbar! Men inget minus är större än herr Stallone själv... Det blir bara patetiskt att se honom ju längre filmen går. Ändå är den värd att ses, en eftermiddag, inget att slösa en bra kväll på, då kan det ju finnas något vettigare på TV:n =)

billybob 3 har röstat

av billybob