Recension av Dum & dummare

År: 1994
13/3 2003
Recenserad av CyberShrimp
L
loyd och Harry har det inte lätt. Allting de ger sig på verkar gå åt skogen. De blir ständigt sparkade, ingen av de har en flickvän och de ligger nästan alltid efter med hyran. Allt beror på förståss på att de är så extremt korkade. Deras stora mål i livet är att tillsammans driva en mask-butik!

En dag så är Lloyd ute på sitt nya jobb som chaufför. Han får en körning till flygplatsen och personen som han ska hämta upp heter Mary Swanson. Lloyd blir störtkär i henne och efter en något vårdslös färd till flygplatsen så vinkar han av Mary. Hon "glömmer" sin väska mitt på golvet och eftersom Lloyd vill göra ett gott intryck på henne så tar han den och springer efter henne. Det visar sig dock vara helt förgäves. Mary hinner försvinna iväg på ett flygplan till Aspen fullständigt ovetande om att Lloyd har hennes väska.

Den enda olyckliga personen på flygplatsen är dock inte Lloyd. Väskan innehöll nämligen en lösensumma som skulle gå till att befria Marys kidnappade man. Skurkarna som skulle hämta den blir riktigt arga och följer efter Lloyd.

När Lloyd kommer hem så övertygar han Harry att de ska åka iväg och leta efter Mary. Eftersom Harry också är ganska dum och eftersom ingen av de varken har jobb eller pengar till att betala gas-räkningen så ger de sig av. Skurkarna ger sig såklart efter dem.

Den här filmen är som de flesta andra filmer som Farrelly-bröderna ligger bakom. Skämten haglar och humorn ligger en bra bit under bältet, fast på ett väldigt roligt sätt. Knäppskallarna LLoyd och Harry spelas av Jim Carrey och Jeff Daniels. Lauren Holly gör också en härlig rollsprestation som stackars Mary. Jag undrar om det verkligen kan det bli mycket roligare än så här. Knappast! Detta är en av mina favorit-komedier! Jag ger den högsta betyg!

Lenkan 4 har röstat

Skojar du, eller?
Daredevil
Johnny Mnemonic
Dum & dummare

Gul gul gul är vår undervattningsbåt
Psycho
Super Mario Bros.