Recension av Dune

Ã…r: 1984
18/6 2015
Recenserad av jotnan
D
une är sannerligen en utstickare bland den berömde regissören David Lynchs verk. Ofta beskrivs den som en flopp, men är det verkligen en rättvis bedömning? Har Dune blivit bättre eller sämre med tiden?

Först och främst hade jag inga som helst förhoppningar kring den här filmen. Jag är ett stort fan av Lynch men som jag läst tidigare är denna inte särskilt representativ för hans andra, mycket bra filmer. Helt utan några förhoppningar lyckades jag ändå bli rätt så jäkla besviken.

Att sammanfatta Dunes story är inget man gör bara sådär. Det är en komplicerad röra av faktioner och rymdmytologi, men kortfattat handlar den om två stridande klaner som slåss över Dune, en planet med en särskild, dyrbar ”krydda” som möjliggör resor i tid och rum. Kyle Maclachlan spelar en ”chosen one” som gör uppror mot kryddexploateringen och den onda galax-kejsaren (låter det bekant?). Själva upplägget har vi sett förut, det som är unikt är alla fascinerande detaljer i denna värld, vilket kanske är filmens enda räddning.

Scenerierna, dräkterna, designen och de praktiska effekterna är faktiskt riktigt bra och en fröjd att bara titta på för alla sci-fi-fantaster. Det påminner om ett något mer avancerat och sofistikerat Mad Max. Tyvärr måste en film innehålla mer än estetik. Något annat som är viktigt i en sci-fi, något som nämnda Mad Max bemästrade i år, är en bra framförd beskrivning av världen. Dune innehåller på tok för mycket bakgrundsfakta på ett alldeles för dåligt framfört sätt. Konstanta små berättarröster talar om det ena och det andra vi som publik behöver veta. Detta fungerar kanske i en bok, men film är till för att vi ska få SE dessa händelser, motsättningar och dessa historielektioner. Vi ska inte behöva TITTA på en gubbe som PRATAR om det. Lynch begår här samma synd som Christopher Nolan, förutom att Nolans teknologibabbel och exposition stundtals kan vara intressant, vilket Dune är långt ifrån att vara. Som sagt är själva berättelsen fruktansvärt oinspirerad. Dune är gjord i Star wars-vågen, vilket märks, då en utvald ung man med en viss kraft leder en rebellgrupp mot ett galaktiskt imperium. Vi har sett det förr, i mycket bättre versioner.

Lynch är bra på frånvarande dialoger och kalla relationer. Ta bara debuten Eraserheads obehagliga pauser i karaktärernas prat. Något obehagligt och tomt ligger över den tidiga Lynch, vilket är en av anledningarna till att jag älskar honom. Det i samband med den melodramatiska stilen han försöker sig på här skär sig något fruktansvärt, och främst i skådespeleriet. Vill han göra en svulstig och känslosam rymdopera eller något kallt? Det tror jag inte han lyckades lista ut själv, och resultatet är bara förvirrat.

Inom film är berättarröst en dödlig synd. En bra regisserad film ska vara kapabel att visa oss vad människorna på duken har i tankarna, vad de känner och allt annat man kan tänka sig, genom det visuella mediumet, inte en liten röst som matar oss det subtila som om vi var spädbarn. Vissa skickliga regissörer kommer undan med det genom att det faktiskt tillför något till filmen. Terence Malick använder det i korta doser där hans karaktärer berättar vad de tänker just för tillfället, vilket bara gör hans impressionistiska stil starkare. I Dune får vi höra röster så ofta att man börjar fundera på om det är någon slags parodi. Det blir riktigt larvigt när dessa ”tankar” består av enstaka ord, som om karaktärerna blivit skadade av allt rymd-vakuum och bara kan tänka fragmentariskt.

Nej tyvärr skulle jag vilja kalla Dune för en rätt dålig film. Den börjar rätt lovande, men ändlösa repetitioner, oengagerande skådespeleri/karaktärer och en dötrist driven story gör att Dunes kvalitetskurva sjunker mer och mer tills den slutar i något av det sämsta jag någonsin sett i filmslutens historia. Det är sällan jag lider av filmer, vilket jag gjorde här, så därför kan jag Inte Rekommendera denna.

Jonathan Johansson

jotnan 0 har röstat