Recension av Dungeons & Dragons

Regissör: Courtney Solomon
År: 2000
Antal visningar (2011)    Forumdiskussion (0)
3/2 2003
Recenserad av connya
R
egissören Courtney Solomon och manusförfattarna Topper Lilien och Carroll Cartwright har fått till någonting riktigt sorgligt. Den onde Profion vill ta över kungariket - för att göra det behöver han ha en stav som kan kontrollera de röda drakarna.
Vi får stifta bekantskap med de onda karaktärerna först; nyss nämnda Profion (överspelad av en riktigt dålig Jeremy Irons) och hans hantlangare Damodar (Bruce Payne). Sedan får vi träffa de goda karaktärerna Ridley och filmens sidekick Snails.
Det är nu hela filmen börjar sin långa färd mot att skrattas åt, avsky och bara allmänt ogilla. Givetvis ska dessa karaktärer ut på ett äventyr, tillsammans med några andra de träffar på vägen. Men eftersom Snails förstör filmen med sitt försök att vara komisk, något som kanske hade platsat i en komedi där den svarta killen alltid ska vara rolig och lätta upp stämningen, blir det aldrig spännande. Dessutom är alla skådespelare faktiskt riktigt usla - framförallt Jeremy Irons som i denna film är bland de sämsta. Dessutom är Justin Whalin som spelar filmens goda hjälte bara så tråkig som en huvudkaraktär kan bli.

Ni förstår nog vid det här laget att jag inte har mycket till övers för Dungeons & Dragons och sanningen är att jag inte kan hitta så mycket bra med den. Visst är vissa miljöer ganska snyggt gjorda och att filmens effektsekvenser känns som ett spel gör inte så mycket - det passar liksom in.
Men vid de få tillfällen då den känns åtminstone lite spännande kommer alltid Jeremy Irons och förstör det och när det händer för tredje gången ger jag upp. Även fast jag älskar fantasy och äventyr över allt annat.
Då är det riktigt illa.

100tonvalspäck 4 har röstat