Recension av Eastern Promises

Ã…r: 2007
14/12 2007
Recenserad av kadaver
I
ett regnigt London en kväll sitter en man hos sin barberare. Samtidigt kliver en höggravid, blödande flicka, vädjandes för hjälp, in i en närutik. Mannen dör, flickan dör, barnet överlever.

I flickans handväska finner barnmorksan Anna (Naomi Watts) en dagbok. Utan några kunskaper i ryska börjar hon söka efter en översättare i hopp om att finna släktningar som kan ta hand om det nyfödda barnet. Genom ett visitkort i väskan finner Anna, Semyon (Armin Mueller-Stahl), en gammal rysk herre som äger en restaurang och verkar väldigt angelägen om att få läsa denna dagboken. Detta är upptakten till en av årets i särklass bästa filmer.

Regissören David Cronenberg har lyckats enormt bra med att förmedla ett härligt (att se på), smutsigt, London med en mumsig stämning att gotta sig i en mörk vinterkväll.

Filmens foto påminner till stor del om ett av hans senaste verk, A history of Violence, och där finns det inget att klaga på. En annan gemensam nämnare med de två filmerna är huvudrollsinnehavaren Viggo Mortensen, förutom sin klockrena tolking utav våra maffia-vänner i öst vill jag också hylla honom för hans hyllning till de nordiska språken ungefär 1.20 in i filmen. En annan skådespelare som förtjänar lite extra "kredd" är Vincent Cassel som i denna filmen spelar maffiason med alkoholproblem och mindervärdskomplex (får jag känslan av i alla fall), lyfter av hatten och tackar för insatsen.

Naomi Watts gör, som jag tidigare skrev rollen som barnmorskan Anna, hon gör rollen bra, kanske för bra. Hennes mindre färgstarka karaktär gör i sin tur att Fru Watts inte heller framhävs i den dager en skådespelare som hon skulle kunna göra.

En annan bra sak med filmen som ensamt ger (i alla fall mig) anledning att se på den är filmens kompositör, Howard Shore, mest känd för att komponerat musiken till Härskarringen-trilogin. Han gjort ett mycket bra arbete för att ge en stämningsfull film.

Allt som allt är detta en väldigt bra film, speciellt lyckad för att hyra (när den väl kommer ut) och se på en fredagkväll tillsammans med chips, några vänner som gillar att se seriösa filmer och valfri dryck att konsumera.

rikirock 1 har röstat
kadaver 23 har röstat