Recension av Ed Wood

Ã…r: 1994
13/11 2004
Recenserad av cineasten89
N
är man får chansen att uppleva en film om tidernas sämsta filmregissör, så undrar man verkligen om det är en film som intresserar folk. Men när man ser att Johnny Depp spelar huvudrollen, och berömdheter som Bill Murray, Sarah Jessica Parker och Patricia Arquette har biroller, är det nästan självklart att det är en bra film. Och att Tim Burton regisserar är verkligen en bonus, för han har gjort en mycket ärlig film som inte blev tråkig utan snarare intressant på grund av extra ingridienser - de komiska bitarna.

Den utspelar sig på 50-talet, när Ed Woods pjäs har premiär. Det blir ingen succé och pjäsen blir toksågad. Wood är deprimerad, och vill bli en ny Orson Welles, men en dag så råkar han på Bela Lugosi och han tror att hans lycka är gjord, och han sätter igång med arbetet med "Glen or Glenda", men alla avskyr den. Under tiden upptäcker Wood att Bela Lugosi är narkoman, men ger honom ändå rollen till hans nästa film, Bride of the Monster. Sen dör Lugosi, och Wood blir chockad när han ser Lugosi i kistan med en vampyrcape. Det är nämligen vad Lugosi bett om i sitt testamente. Men han återuppstår inte, som han alltid pratat om.
Wood får en idé till en film, Plan 9 from Outer Space, som är en helt meningslös film, men får kultstatus.

Det är en spännande historia om Ed Woods början till botten. Och om hur han möter sin fru, varför han var en sorglig figur, om hans galna idéer och man får inte bara uppleva Ed Wood, utan också hur Lugosi förmodligen egentligen var. En av Tim Burtons bästa filmer, och Johnny Depps näst bästa roll efter Edward Scissorhands.

annihilat0r 7 har röstat
Z3rog 3 har röstat