Recension av Edge of Tomorrow

Regissör: Doug Liman
År: 2014
3/6 2014
Recenserad av Mat1az
I
filmen Groundhog Day (Måndag Hela Veckan) från 1993 vaknar Bill Murrays karaktär upp varje morgon till samma dag, om och om igen, i en tidsloop. Upplägget i Doug Limans Sci-Fi äventyr Edge of Tomorrow är i grunden detsamma. Skillnaden här är att historien utspelar sig i en nära framtid där människan är i krig mot utomjordiska varelser. Och det är människan som håller på att förlora.

Tidsloopen, som Tom Cruises karaktär Cage fastnat i, gör att varje gång han dör så återvänder han till sin första dag i kriget. Och som den ovana krigaren han är så blir det väldigt ofta. Men för varje gång han dör får han mer erfarenhet. Slutligen lyckas han också få en insikt i hur människan kan vinna kriget.

Historien bringar i sig inte direkt något nytt till genren, det hela känns mest som ett kollage av andra filmer. Men det som saknas i originalitet tas igen med ett fartfyllt tempo. Underhållningsvärdet är högt och rent visuellt är det också väldigt slående. Coolast är de vapenbestyckade exoskeletten som förvandlar krigarna till vad som närmast kan beskrivas som mänskliga pansarvagnar.

Det är roligt att se Cruise göra en stabil roll – egentligen tre roller. Han går från stackars fegis till livrädd rekryt i kriget till att avsluta som en fullbordad mördarmaskin. Förvandlingen är intressant att se och alla skeden sköts galant av Cruise.

Säga vad man vill om personen och scientologen Tom Cruise. Skådespelaren är det ändå svårt att inte beundras över. Även fast femtiostrecket har passerats så känns actionhjälterollen mer självklar än någonsin för honom. Och är man av helt motsatt åsikt (och lite sadistisk) kan man trösta sig med att se honom dödas om och om igen genom hela filmen.

Emily Blunts karaktär ”Full Metal Bitch” Rita bidrar med lite friska vindar. Hon visar att man kan vara en cool och "bad ass" tjej på film utan att behöva klä av sig halvnaken eller vara beroende av stora starka pojkar.

Med lite mer originalitet i manuset hade detta lätt kunnat bli ett mästerverk inom genren. Överlag är det ändå väldigt underhållande och spännande att se på, även om en viss enkelhet lite för ofta gör sig påmind. Kan man bara se lite mellan fingrarna så har man mycket att se fram emot här.

Mat1az 4 har röstat
Albion1 3 har röstat