Betyg idag: 1 608 Besökare idag: 5 590

År: 2005
29/4 2009
Recenserad av Rollywood
E
dison har nyligen fått en helt egen specialstyrka inom polisen "F.R.A.T." som får tänja på gränserna för att rensa upp stadens kriminalitet. Men under åren som gått har styrkan börjat ta sig ytterligare rättigheter utanför lagens gränser, något som samhället snart kommer bli lidande av.

Polisen Rafe Deed (LL Cool J) har precis fått anställning på F.R.A.T. men har svårt att acceptera de aktiviteter som hans partner Lazerov (Dylan McDermott) tar med honom på om kvällarna. En natt går Lazerov för långt och avrättar kallblodigt en knarklangare. Något som påverkar Rafe kraftigt mentalt.

Journalisten Josh Pollack (Justin Timberlake) arbetar på en artikel om incidenten och råkar vid mötet med Rafe snubbla på sanningen. Han ser nu sin chans att vinna Pulitzerpris genom att sätta dit F.R.A.T. Något som är lättare sagt än gjort. Tillsammans med sin före detta redaktör Moses Ashford (Morgan Freeman) och privatdetektiven Levon Wallace (Kevin Spacey) så inleder Pollack ett spel på liv och död som skall få hela F.R.A.T. att gå upp i rök...

Edison är filmen som har allt en seriös amerikansk polisfilm ska ha. Hög spänning, bra action, bra skådespelare och en kvalitativ story. Det gör denna till den ultimata actionthrillern. Men trots att man fått med klassiker som Morgan Freeman och Kevin Spacey så är de ganska omärkbara i sina biroller. Hela filmen cirkulerar kring karaktärerna Pollack och Rafe. Detta sänker betyget ett snäpp.

Mycket credit går även till David J. Burke som både regisserat och skrivit manus till denna underbara film. Med tanke på Burkes ganska ruttna meritlista så är det här ett imponerande lyft. Det här manuset är värt en Oscar i min mening. Filmen skulle ha fått en fyra men halkar ner på en trea eftersom jag tycker filmen avslutas för snabbt.

Rollywood 0 har röstat

av Rollywood
Bad Boys II
Avgrunden
Och han älskade dem alla
Freaky Friday

The Mole People
Tin Man
Carrie
Cannibal Holocaust
Gul gul gul är vår undervattningsbåt
Psycho
Super Mario Bros.