Recension av Efter bröllopet

Ã…r: 2006
31/8 2006
Recenserad av crawler
S
usanne Bier, Danmarks mest svenskvänliga regissör, tar ännu en gång plats på bioduken och sin vana trogen är det ett rejält genrespektakel hon bjuder på. För Bier tycker om att rama in sina historier i högst traditionella dramatiska strukturer: Ibland typisk tragedi som Älskar dig för evigt, och ibland komedier som Den enda rätta och Livet är en schlager (även om det inte bara borde krävas en offentlig ursäkt då hon rollsatte både Helena Bergström och Regina Lund i samma film, utan hennes tillgångar borde även ha blivit frysta då hon dessutom lät dem schlagerbattla!).

Jacob (Mads Mikkelsen) är exildansk i Indien, där han arbetar på ett barnhem. Då barnhemmet hotas med nedläggning, på grund av ekonomiska problem, kontaktas han av Jörgen (Rolf Lassgård) - en rik svensk finansman i Köpenhamn - som erbjuder honom en stor donation. För första gången på 20 år måste Jacob återvända till Danmark. Väl där kommer det förflutna att hinna ikapp honom och livet kommer att, för alla inblandade, förändras för alltid.

Efter bröllopet känns till stora delar som en naturlig fortsättning på Älskar dig för evigt, och inte helt oväntat står Anders Thomas Jensen återigen för manus. Båda är filmer som ställer vanliga människor inför avgrundsdjupa kriser, och tvingar dem att ta ställning i omöjliga val. Båda är filmer som inte räds de stora känslorna, utan tvärtom hela tiden rider på dem och faller tillbaka på dem. Skillnaden är att Efter bröllpet gör det till en, om möjligt, ännu högre grad: Avgrunderna är så bråddjupa att Bier och Jensen måste fått svindel redan på manusstadiet. Känsloutbrotten är så stora och så många, att man som åskådare till slut börjar tvivla på sin egen känslomässiga förmåga. Varje bärande karaktär har sin "stora scen", där de får vältra sig i ohämmat utspel. Tänk dig en kombination av Älskar dig för evigt och Dancer In The Dark, placerad i Match Points värld, så hamnar du ungefär rätt.

En ytterligare gemensam nämnare mellan Efter bröllopet och Älskar dig för evigt är såklart Mads Mikkelsen. Det blir allt tydligare vilken exceptionellt begåvad skådespelare han är. Han verkar kunna bära vilket manus som helst på sina axlar, och utan honom skulle Efter bröllopet troligen sjunka djupt ner i det voyeristiska ångestporrträsk som så många andra filmer gjort förut. Mikkelsen är fullkomligt trovärdig och närvarande i varenda bildruta.

Överlag är det inom just personregin som Susanne Bier briljerar. Alla skådespelare gör mycket bra ifrån sig, och förutom redan nämnda Mikkelsen är det Rolf Lassgård som står ut mest. Han är en man med en märklig pondus. Så stor, men ändå med en underlig femininitet under ytan. Genomgående håller han tillbaka sina sanna känslor, maskerar dem för glatta livet. Och när han till slut får släppa lös sitt riktiga jag, när han får sin klimaktiska scen, då har han faktiskt aldrig varit bättre.

Efter bröllopet är en välgjord film. Fotot är i och för sig ganska rörigt, men det kompenseras till stor del av klippningen. För en gång skull har Bier även valt rätt smakfull musik, som visserligen inte är speciellt reflekterande men ändå fungerar väl. Överlag är det dock en film där skådespelarna alltid får första rummet och hantverket får anpassa sig efter dem. När det gäller Susanne Bier brukar detta i och för sig inte vara negativt. Tvärtemot är det då hon fungerar som bäst, då hennes gestaltningsförmåga i övrigt ter sig ganska begränsad (se Den enda rätta, för ett tydligt exempel på detta).

Tyvärr känns det ganska ofta som att Bier slarvar bort flera möjliga sociala problemställningar till förmån för de personliga. Jag hade nog velat se en större fokus på sociala skillnader mellan västvärlden och tredje världen, och även mellan överklass och arbetarklass. När handlingen börjar nystas upp och man märker att det "bara" handlar om vad det gör, så blir åtminstone jag lite besviken. Men ändå, är det fantastiskt välspelad ångest du är ute efter - där svek, otrohet, lögner och död hela tiden står i centrum - är detta filmen för dig.

crawler 35 har röstat

av crawler