Recension av Hemligheten i deras ögon

Regissör: Juan José Campanella
År: 2009
10/4 2010
Recenserad av Jules4893
H
istorien utspelar sig år 1974 då Benjamin Esposito, utredare i Buenos Aires, får ansvaret för en utredning av ett speciellt fall om en våldtäkt och mord på en ung kvinna. Tillsammans med sin vän och partner; Sandoval gör de allt för att lösa fallet, även om det innebär en del riskfyllda aktiviteter. Fallet blir något av en besatthet för Benjamin och tycks ha allt att göra med hans egna liv och relationer. På något vis avundas han maken i det nyss förlorade förhållandet som lärt sig älska något så djupt. Benjamin tror sig vara säker på att han funnit den rätta mördaren efter att granskat ett fotografi, men andra problem som politiken verkar stå i vägen för rättvisan. 25 år senare; 1999, bestämmer hans sig för att skriva en bok om fallet och tiden i hopp om att själv kunna gå vidare.

Detta är en väldigt originell historia på många sätt. Karaktärerna i filmen är unika, underhållande och somliga väldigt humoristiska. När berättelsen fortgår fördjupas många utav karaktärerna och man får en bredare insikt i deras liv än vad man tidigare kanske är van vid. Förutom de välskrivna dialogerna så tar filmen med oss på en intensiv och verklighetstrogen berättelse som handlar så mycket mer än om bara kriminalar-historien. Politik, relationer, rättvisa och moraliska värderingar är några av de ämnen som berörs. Allt ligger väldigt angeläget och är skickligt berättat. Men det är framför allt budskapet och Benjamins resa som gör filmen bra. Att man i varje sekund i två timmar satt spänd och var med i huvudkaraktärens liv.

Förutom filmens originella handling så har filmen ett väldigt stilsäkert bildspråk. Det finns en känsla av realitet i bilderna och man rycks med i handlingen. Jag tänker i synnerhet på en lång tagning i filmen som var hårresande. Det börjar med en översikt över en fotbollsarena som sedan går in i två-bild på Benjamin och Sandoval, därefter följer en fartfylld handkamera-jakt efter mördaren, som avslutas på ett dramatiskt vis; allt i en tagning. Själva jakten och kameraarbetet påminner om vissa scener i Children of Men, men jag vill påstå att just denna scenen överträffar det mesta jag sett på duken, inklusive det Hollywood erbjudit oss genom åren.

Filmens skildring av tid är skickligt berättad och påminner mycket om David Finchers Zodiac. Samma känsla fanns i båda filmerna att "någonting har hänt". Minnet av tiden då fallet var aktuellt är på något sätt starkare än tiden i sig själv; ungefär som på samma sätt att legenden om en man är större än mannen själv. Detta tog filmen till en ny nivå. Att det dessutom låg nära filmens tema om "att gå vidare och att släppa rädslan", där tid är en väsentlig del, gör det bara ännu bättre.

Filmens "kriminalar"-del är spännande och underhållande. Jag misstänker att filmen lätt kunde ha blivit två olika historier där den ena handlar om kärlek och den andra om ett mord, men så blir aldrig här. Filmen förhöjs när man ser sambandet att allting egentligen handlat om en och samma sak. Det är sambandet mellan Benjamins besatthet och hans kärlek för Irene (hans chef) vi får följa. De frågor Benjamin ställer sig är: "hur kan man lära sig att älska någon så djupt?", och "hur kan man gå vidare, efter att någon man älskat dött?". Först när Benjamin får svar på detta vet han vad det egentligen är som ligger bakom hans egen tveksamhet. Det är skickligt hur många små saker och ord får spela som metaforer och symboler i filmen. Halvsovandes skriver Benjamin i sängen "jag fruktar". Det kan vara rädslan för att släppa in någon, för att älska någon. Men allteftersom han löser "fallets mysterium" kommer han på vad den egentliga rädslan är.

Jag hoppas på fler filmer från denna skickliga, nyss upptäckta regissör från min sida. Han har utan tvekan berikat Argentinas filmhistoria och hela kriminalargenren med denna filmen. Jag tar av hatten och säger till mig själv: "man kan inte bryta en passion", när jag bestämmer mig för att se om filmen igen.

Jules4893 3 har röstat

av Jules4893