Recension av Elegy

Ã…r: 2008
14/10 2008
Recenserad av Andy_B
J
ag såg spanskan Coixets "The Secret Life of Words" ganska nyligen och gillade den väldigt mycket. Hennes nya film är nästan lika bra. Den bygger på den amerikanska författaren Philip Roths roman "The Dying Animal" från 2001 som är Roths tredje bok om den fiktiva professorn David Kepesh. Alla tre böcker handlar om Kepeshs sexuella begär. I denna film följer vi honom (spelad av Ben Kingsley) i äldre dagar när han blir förälskad (Eller är det bara sexuellt attraherad? Vet han skillnaden? Vet han vad kärlek är? Skäms han för sin ålder?) i en ung studentska. Spelad av Penélope Cruz.

Coixet berättar i ett lugnt tempo och med mycket dialog, förvänta er inte något annat. Men det blir aldrig ointressant. Den erfarne Nicholas Meyer har lyckats med att adaptera manuset till film. Och Kingsley lyckas på ett ärligt och rättframt sätt gestalta mannens (inte nödvändigtvis den äldre kanske?) slitningar mellan sexuella frustrationer och, att våga ge sig hän, släppa taget, erkänna sin plats eller vad det nu egentligen handlar om. Kärlek. Bortom kroppen, gammal eller ung.

Det är intressant att se en "påstådd" feminist som Coixet ge sig på en frustrerad mans berättelse och det skapar ju en intressant balans om inte annat. Det får plats mer i filmen än så också: Vi upplever vänskapen mellan Kepesh och hans kollega, och förhållandet mellan Kepesh och sonen Kenneth. Det är en bra film på många plan. Jag har förstått att många reagerat på slutet av filmen i förhållande till boken och det kan jag förstå. Gör er en tjänst att, om inte läsa boken, åtminstone kolla upp hur den vill berätta slutet.

Jag kan tycka att "The Secret Life of Words" var en mer finstilt film där "Elegy", utan att jämföra dem till innehåll, använder sig av lite bredare penslar, vilket jag normalt inte uppskattar. Men det är fortfarande en mycket bra film. Och just det, fram med näsdukarna!

AddeColciago 1 har röstat
Andy_B 5 har röstat