Recension av Elina - Som om jag inte fanns

Ã…r: 2002
16/4 2005
Recenserad av othis
K
laus Härös ”Elina – som om jag inte fanns” är sen senaste tidens mest omtalade barnfilm i Sverige och Finland, uppburen av kritiker, upptäckt av publiken och flerfaldigt prisbelönt. Elina är en flicka som växer upp i Tornedalen. Pappan är nyligen avliden och Elina bor med sin mor och två syskon på en liten gård i utkanten av ett samhälle. Några kor och ett moderns städjobb på skolan ger familjen den torftiga bärgningen. Emellanåt måste kommunens fattighjälp skjuta till något. När filmen öppnar konstaterar doktorn att Elina är frisk från sin lungsot – tiden är tidigt 50-tal och tuberkulosen är fortfarande en folksjukdom. Frisk från lungsot och klar för skolan – och drabbningen med överläraren Tora Holm.

Det här är en tid då den svenska minoritetspolitiken gick ut på fullständig assimilering – försvenskning – och speciellt hård var politiken mot Tornedalsfinnarna. I skolorna var det förbjudet att tala finska. En draksådd vars skörd fortfarande skymtar i den finska språkdebatten. Tora Holm har fullständigt anammat sin mission att kultivera finnungarna från ödemarken, men i Elina möter hon ett svårt motståndsnäste. Redan under sin första skoldag försöker Elina hjälpa en klasskamrat som inte alls kan svenska. Lärarinnan ser pojkens försök att få hjälp som fusk och ett brott mot förbudet att tala finska och straffar honom med att han den dagen får gå utan lunch. Elinas verkliga uppror inleds när hon ger sin portion åt pojken och sedan konsekvent vägrar att äta när Holm försöker återställa ordningen.

”Elina – som om jag inte fanns” belyser ett besynnerligt och skamligt kapitel i den svenska historien. Förtrycket av Tornedalsfinnarna ställer den senare svenska vurmen för mänskliga rättigheter i andra länder i något märklig dager. Men det vore alldeles för snävt att se ”Elina – som om jag inte fanns” som en film om språkpolitik. Precis som till exempel ”Gökboet” handlar det här om makt. Tora Holm är en fröken Ratched som flyttat till Tornedalen och Elina en värdig arvtagare till McMurphy. Eller om man så vill Rokka i ”Okänd soldat”. För Tora Holm är försvenskningspolitiken bara ett svepskäl för maktutövning, hon tycks helt oförmögen att se lilla Elinas nöd, eller ännu värre: Ser exakt hennes sjuka punkter och skjuter sig in på dem. Elinas upproriskhet liknar faderns, vilken antyds varit en röd Norrbottensrebell. Holm drar sig inte för att inför klass jämföra Elina med fadern och förnumstigt påpeka hur det gick för honom. För Elina är fadern för övrigt levande; i hemlighet brukar hon bege sig till den myr hon brukat vandra på med sin far och talar till honom som vore han där.

Av alla de här ingredienserna har Härö skapat en gripande historia. Visst kan man ha invändningar mot Tora Holms endimensionella maktfullkomlighet och vändningen i hennes personlighet som leder till filmens upplösning, men helheten är i alla fall imponerande. Detta inte minst på grund av filmens skådespelare.

Natalie Minnevik är helt enkelt lysande som Elina med ett spel som växlar mellan känslighet och sturskhet och skenbarligen är totalt omedveten om kamerans närvaro. Bibi Andersson, betrodd skådespelerska i en rad Bergmanfilmer, skapar en Tora Holm som med hela sin kroppshållning och en enkel blick förmår förmedla total förakt för allt Elina representerar.

Elina – som om jag inte fanns är förlagd i ett hänförande vackert landskap; en skönhet som fotografen Jarkko T. Laine fångar med stor känsla.

othis 2 har röstat

av othis