Recension av En djävulsk fälla

Ã…r: 1958
3/9 2003
Recenserad av weng-weng
I
tävlingen om snyggaste öppningsscen kommer Touch of Evil alltid ha en välförtjänt plats. Russel Mettys arbete med kameran här har resulterat i en tagning som på något sätt både sammanfattar och sätter stämningen för resten av hela filmen. Det är mystiskt, hotfullt, pockande och lurigt, men hela tiden gjort med finess och stil.

På sätt och vis känns denna stjärnspäckade thriller från 1958 som en förlaga till Steven Soderberghs Traffic med sin berättelse om skumraskaffärer och mutade poliser på gränsen mellan Mexico och USA. Men det här är mer film noir än drama och karaktärerna är uppblåsta och utmålade på ett nästan karikatyrmässigt sätt, som om de vore tagna rakt ur en serietidning. Castingen har också varit hårdjobbande, för ensemblen har sannerligen utseendena för det.
Charlton Hestons godhjärtade och hårdslående hypermanliga hjälte, Janet Leighs ibland tuffa, ibland tjutande offerlam (detta var två år innan Psycho), Marlene Dietrichs genomskumma dekadensdrottning (leta inte någon annanstans än här för att se vem Madeline Kahn baserar sin Lili von Schtupp på i Det våras för sheriffen) eller Amir Tamiroffs småsluge och skenhelige gangster. Dessutom gör Zsa Zsa Gabor en liten roll.
Det är mer än fullt av filmstjärnor.

Mer än alla glänser dock Orson Welles, både i form av regissör och skådespelare. Hans kroppshydda är enorm och hans röst pressad till antingen grymtanden eller stön. Det är också i scenerna med Welles som Mettys foto är effektivast. Där är det ofta nästan klaustrofobiskt tight i bilden. Andra gånger är det ett sånt grodperspektiv att Welles mage tycks svälla mot kameran med en pondus som får en att tro att det är en film i 3D.

Precis som i den långskuggiga ljussättningen, som är i världsklass, finns det inga gråzoner i berättelsen. Det är ont mot gott och det krävs inte mer än ögon för att räkna ut vem som är bad guy och vem som är hjälte.

Till allt detta har Henri Mancini skapat ett av sina skönaste soundtrack; svängig latinmusik som trots sin egentliga utanförskap från filmen, ger den ytterligare en dimension och fördjupar känslan av smutsigt trubbel.

Miljöerna består av ruffiga barer, enkla rum på billigare hotell och nattklubbar. Och berättelsens spelregler vet att noga följa sina omgivningar.
Dessutom verkar större delen av handlingen utspela sig på natten. Mörkrets skuggor faller över ansikten och slitna väggar. Och om en taklampa sätts i gungning under ett slagsmål, eller ett fönster krossas kan man vara säker på att det alltid utnyttjas på bästa möjliga sätt av det mästerliga fotot. Antagligen skulle det, om det var tekniskt möjligt gå att stoppa filmen var som helst, printa ut vad som visas på duken, och erhålla en ren definition av perfektion.

Touch of Evil är en stenhård liten kanonkula som, avlossad av en av filmhistoriens större namn, levererar det den ska; farliga brudar, tuffa gubbar, hårda repliker, gangsters som gillrar fällor och en berättelse med ett inbyggt sug.
Låt den träffa dig i magen.

billybob 7 har röstat
weng-weng 14 har röstat