Recension av En djävulsk romans

År: 1999
2/9 2004
Recenserad av cineasten89
E
n film som stämmer till stort del till tonåringarnas vardag, är en film som denna. En lika fördömande, förstörande och underhållande film får man leta efter.

Det kunde ha varit en verklighetstrogen film, och det är nog det till en viss del, men med klichéer som gör att man har svårt att tro på att det precis skulle hända i verkligheten. Men om man bortser från den verklighetstrogna biten, så är det en film. Och vad kan man önska sig av en film? Ja, perfekt underhållning och tillräckligt stimulerande och spännande för att hålla intresset och ögonen uppe.
Och det är precis vad filmen ger, och till stort del tack vare Reese Witherspoons geniala och övertygande rollinsats som oskulden Anette, som möter den impulsiva och sexerövraren Sebastian (spelad av Ryan Phillippe, som är helt enastående), och mötet förändrar hennes liv för alltid. Under tiden planerar Kathryn (Sarah Michelle Gellar, i en av sina bästa roller) ett ont spel, som kommer att såra många människor.

Man gillar filmen helt enkelt för att det är en BRA tonårsfilm, men det är nog också något för de som är lite äldre än tonåringar. Det är en sån film som får vuxna att häpna och säga "Nej, såna barn har jag inte", när de i själva verket inte vet om deras barn är lika oskuldsfulla som de själv tror eller inte. Det är en sån film som är bra på att ge ut budskap på att man ska se upp. Men jag tänker inte på budskap när jag ser en film, utan på vad jag tycker om den i sin helhet. Och det är en fin film. Kanske är fin ett fel ord i ordets bemärkelse... Vidskeplig och effektiv är kanske två ord som kan beskriva filmen i sin helhet.

cineasten89 14 har röstat

av cineasten89