Recension av En duva satt på en gren och funderade på tillvaron

Regissör: Roy Andersson
Ã…r: 2014
10/11 2014
Recenserad av HillMove
R
oy Anderssons senaste film avslutar en trilogi som började med "Sånger från andra våningen" år 2000 och "Du levande" som kom år 2007. Vi som har följt Roy Andersson i dessa filmer har vant oss vid hans sätt att göra film och hans mycket speciella stil.

Anderssons filmer består av längre och kortare avsnitt som bildar en enhet med ett genomgående tema. Temat brukar vara det mänskliga moraset och människans vidrigaste och sämsta sidor. Filmerna frossar i människors mörka sidor och Roy Andersson är mästare på att belysa de vidriga, falska och morbida sidorna som vi homo sapiens har och försöker att hantera och dölja i möjligaste mån för att överhuvudtaget klara samhällets regler och normer.

Som sagt, så jobbar Roy Andersson med olika längre och kortare filmavsnitt som bildar en helhet det vill säga att det är ofta svårt att beskriva en handling i hans filmer, förutom sensmoralen att vi människor är morbida, deprimerade och söker tröst – i flaskan eller med andra människor som mår lika dåligt som oss själva.

Men om jag försöker se en röd tråd i handlingen så handlar ganska många av filmsnuttarna om två försäljare inom – som de själva uttrycker – nöjesindustrin. För de betyder att vara inom nöjesindustrin att de är väskdängare och har en stor koffert som de går runt med till olika butiker och försöker sälja in skämtartiklar, som vampyrtänder och deras storsäljande gummimask av entandad gammal gubbe. Det går milt sagt dåligt, närmare bestämt uruselt, och de går hellre till krogen och tar sig några järn. Helst går de till krogen Halta Lotta där krogägarinnan – Halta Lotta halkar omkring och säljer pilsner och brännvin.

Filmen börjar med – för att muntra upp oss – tre glada sekvenser om Döden så man blir på gott humör inför resten av filmen eller åtminstone är förberedd på det som komma skall.

En filmsekvens som jag gillade skarpt och blev hästglad av är att de två försäljarna kommer törstiga till en annan krog långt ut i ingenstans – någonstans i Sverige efter att ha kammat noll i order på sina fantastiska vampyrtänder i både normallängd och extra large. Krogen och dess människor är stiliserade det vill säga enligt Roy Anderssons speciella filmspråk. Det är både män och kvinnor och de sitter en och en vid sina bord och dricker alkoholhaltiga drycker och några spelglada stackare står på ena av krogens långsidor och spelar automatspel. Ett ungt par står och hånglar i en hörna och gör ingenting annat och alla är kritvita i ansiktet. Detta sker i nutid och det tokroliga är att plötsligt så kommer hela Karl den 12 arme d.v.s. hans karoliner marscherande utanför krogen. De är på väg till Poltava 1709 för att slå ryssen på pälsen. Jag älskar ironin och humorn när man blandar olika tidsperioder. Inridande kommer Karl den 12 på sin ståtliga häst och sätter sig i baren och släcker sin törst och flirtar med den manlige bartendern.

Betyget blir 4 depressioner av 5 möjliga på Hillskalan.

Henrik Hill

HillMove 6 har röstat

av HillMove
Mission: Impossible - Rogue Nation
The Gambler
En duva satt på en gren och funderade på tillvaron
Chef
Medicinen