Recension av En fiende ibland oss

Regissör: Alan J Pakula
År: 1997
19/3 2009
Recenserad av Rollywood
I
RA-terroristen Frankie McGuire (Brad Pitt) reser till USA för att köpa Stinger-missiler. Det är hans vision om att besegra engelsmännen och fria Nordirland.

I Amerika blir han inneboende hos polisen Tom O'Meara (Harrison Ford) och hans familj. Frankie utger sig för att vara byggarbetaren Rory och Tom har ingen aning om att det bor en mördare under samma tak. Frågan är om det går att lura Tom ända tills affären med Stinger- missilerna är genomförd?

Men att Tom ska få reda på sanningen är bara en av de mindre farorna i vardagen. Affärsmannen Billy Burke (Treat Williams) som ska leverera missilerna är inte att leka med. När Frankie tvingas dra ut på affären på grund av oroligheterna i sitt hemland så börjar det spillas blod även på amerikansk mark.

En fiende ibland oss, eller den betydligt maffigare engelska titeln The Devil's Own, har med åren blivit en film som halkat efter och hamnat i glömskan. När den först kom så pratades det mycket om den, dock framför allt tyckte många Brad Pitt var otroligt snygg i den.

Manuset till filmen är utmärkt. Det finns nog inget i själva storyn att kritisera. Men man kunde ha lagt mer känsla i filmen och lite mer djup i handlingen. Ett ansvar man tycker borde legat på regissören Alan J. Pakula.

För de flesta är väl inte Pakula ett namn som ringer några klockor i huvudet men man har säkerligen sett någon av hans filmer. Han har regisserat mästerverk som till exempel Pelikanfallet från 1993 med Julia Roberts. En fiende ibland oss blev också Pakulas absolut sista film innan han dog i en bilolycka 1998, 70 år gammal.

Skådespelarinsatserna är väl kanske det största problemet i den här filmen. Harrison Ford är likadan som alltid, ett litet flin i mungipan och lunkar på genom filmen. Brad Pitt är fruktansvärd irriterande med sina försök att lägga på en irländsk brytning.

I det stora hela är det en film för alla tillfällen. En bra story som varken är för djup eller för lätt. Man behöver inte vara speciellt fokuserad för att hänga med i handlingen. Samtidigt är den inte tråkig eller långdragen. Perfekt för alla dagar i veckan även om det kanske kan hända att det finns något ännu bättre på någon annan kanal. Det blir en trea till en fiende ibland oss.

Rollywood 2 har röstat

av Rollywood
Bad Boys II
Avgrunden
Och han älskade dem alla
Freaky Friday
Spy Hard