Recension av En långvarig förlovning

År: 2004
2/10 2006
Recenserad av connya
O
m man kan ge en film en femma i betyg enbart grundad på dess effekter, överdrivna våld eller coola ögonblick så borde Jean-Pierre Jeunets "En långvarig förlovning" direkt få samma betyg bara på grund av dess foto. Tillsammans med den uppslagsrika berättartekniken, bra skådespelarinsatser och en enkel men snyggt presenterad historia var jag bara några minuter in i filmen övertygad om att det här var en av 2000 - talets bästa filmer; mycket bättre än den fina men överskattade "Amelie från Montmartre" är. Anslaget med soldaterna som försöker komma iväg från kriget genom att skada sig själva, men istället blir dömda till döden, och sedan berätta historien om flickan som desperat söker efter sin fästman är finstämd.
Klädd i de vackra bilderna blir den någonting lite extra; som tyvärr dalar efter filmens anslag. Nu inte sagt att filmen blir dålig; men från den punkt då den ger sken av att vara en fantastiskt fotad film med roligt berättarsätt handlar den också om en flicka som söker ledtrådar efter sin försvunna älskade - utan att det blir särskilt spännande. Det blir inte det mysteriet jag vill att det ska utveckla sig till, filmen bjuder inte till en spänning som leder mot ett slut jag bara måste se, utan fortsätter vara en fint lågmäld historia där det bästa ligger i detaljerna snarare än helheten vilket också kan vara väldigt viktigt och ibland till och med lyfta en film till skyarna; i "En långvarig förlovning" gör det tyvärr inte det.

Jag är fullt medveten om att det finns otroligt många skäl att älska det här; och det är nära att jag själv faller på många av känslosträngarna och bara förlorar mig i det precis som jag var nära att göra under ”Amelie från Montmartre” men precis som i den filmen blir intrycket inte fullt så mäktigt jag först trodde. Filmens huvudroll spelas precis som i Amelie av Audrey Tautou och hon är en mysig skådespelerska med ett trevligt leende och gör en bra och trovärdig roll. Men precis som med hennes karaktär som känns sådär lagom genom hela filmen gör även själva filmen det. Man kan tycka att ett ganska ordinärt manus läggs fram på ett alldeles förtrollande sätt och stundtals når det riktigt långt; men atmosfär och handling går inte alltid hand i hand och vissa partier finner jag faktiskt ganska ointressanta. Det är som en deckare som vill vara vacker och förtjusande och precis som kostymfilmer kan vara alldeles bländande och fina blir de också tämligen ytliga och under allt det där som är yta är det ganska tråkigt. "En långvarig förlovning" är kanske inte tråkig - men faller man inte för några av de väl valda ingredienserna som ska göra filmen till världens finaste blir det "bara" helt okej.

Det är just efter filmens fina inledning som det går på halvfart utan att det kommer någonting som gör att filmen får det lyft den skulle behöva. Det lyckas vara poetiskt och vackert ända in i slutbilden med ett fascinerande lyster om fotot och fina miljöer och visst är det roligt att se Jodie Foster göra en annorlunda roll men mer än så blir det aldrig. En långvarig förlovning försöker bygga alldeles för mycket på att vara fin istället för att ha en rolig, spännande, intressant, fascinerande eller engagerande handling.

Precis som med Amelie känns det som att man ska älska det bara för att det är franskt, annorlunda och väldigt fint och en smula pretentiöst för den publiken som gillar sådant. Men det räcker inte.

connya 11 har röstat
sethgecko 9 har röstat