Recension av En prinsessas dagbok

År: 2001
2/2 2005
Recenserad av bussle
F
ilmen handlar om Mia, 15 år, (fasansfullt dåligt castad, eftersom hon mer ser ut som 20-25) som en dag snubblar över sin long lost farmor som berättar att Mia egentligen är prinsessa i Genovia, som ligger någonstans i det avlägsna, skuggbelagda och mystiska Europa.

I skolan är Mia tönten med de gigantiska glasögonen och det (ve och fasa) ännu större, toviga och bångstyriga håret som dagligen blir hunsad av det elaka cheerleader-gänget med blonda bitchen i täten (har glömt namnet på karaktären, i vilket fall så spelas hon av Mandy Moore). Mia är av klumpig natur och gör hela tiden bort sig för sin stora kärlek som är den supersnygge kaptenen för fotbollslaget (såklart) som är tillsammans med blonda cheerleaderbitchen (såklart). Mias enda vänner är den socialt väldigt arrangerade fula feministtjejen (har även här glömt bort namnet på karaktären) och fula feministtjejens tvillingbror (tänk darkness, mystik, mörka ögon som kikar fram under mörk lugg. Tänk demobandstonåring) som är hemligt kär i Mia (såklart).
Mia börjar träna för att bli en riktig prinsess-prinsessa, och nämen! Om det inte är så att fula, töntiga, hopplösa Mia egentligen är ashet när man reder ut och fönar håret, plockar ögonbryn, sminkar och klär upp henne?
När nyheten om hennes prinsess-skap kommer ut blir hon genast poppis i skolan och alla vill vara hennes vän, även blonda bitchen och hennes cheerleadergäng. Men vem kan stackars Mia lita på?

Så dålig! Så otroligt klyschig! Totalt värdelös! Ohållbar och orealistisk story, trots att filmen försöker betona en sådan. Sedan driver den totalt med greenpeacemänniskor och påstår att de bara är förlorade själar som egentligen vill vara som alla andra men inte vågar. Hela filmen går bara ut på att man inte duger om man inte har en tjock blank hårman, ett bländande leende och ett perfekt uppförande. Skämten är helt sjukt tråkiga och jag hade ingen aning om att man kunde få in så mycket amerikansk bullshit i samma film.

bussle 13 har röstat

av bussle