Recension av En sensation

År: 1941
4/2 2004
Recenserad av anonym
C
itizen Kane anses, som många redan vet, som den bästa filmen genom tiderna. Så bra är den inte, men den är väldigt, väldigt bra. Det är Orson Welles första och bästa (anses det) film. Det är rätt otroligt att han gjorde den när han var runt 25-årsåldern och den anses än idag som världens bästa film! Det är ganska otroligt om man tänker efter.

Men, nu till filmen, som handlar om en tidningskungs uppgång och fall. Den handlar om det egentligen, men eftersom många skriver att handlingen är om den hela "rosebud-historien" måste jag förklara den. Efter att Charles Foster Kane dör (tidningskungen som blev känd över hela världen) säger han sitt sista ord; "rosebud". En man vid namn Thompson blir nyfiken och intervjuar och frågar alla hans nära och kära om de vet någonting om namnet. Och under alla intervjuer ser människorna tillbaka på tiden då Kane var tidningarnas kung. Och därmed får man se hans liv när människa efter människa berättar. Jag räknar med att ni redan vet att Kane var chefredaktör för en stor tidning, nu vet ni det iaf.

Jag avslöjar inte slutet nu, men det är då allt klarnar upp och man ser ett samband då. Slutet är höjdpunkten i filmen.

Noterbart är att Orson Welles både regisserar och spelar huvudrollen i filmen.

Många kan tycka att filmen är världens sämsta film; det är bara prat, prat och prat, svartvitt, två timmar, en över 60 år gammal film... Usch! Men det är ett rent nöje att se den om man är en riktig filmgalning, vilket jag är! Bilden är väldigt bra för att vara från 1941, det är väldigt klar bild och man ser, det är inte brusigt och så suddig bild att man knappt kan se ansiktena på människorna, nej det är nästan som dagens filmer fast svartvitt.

Gregg Toland är namnet på mannen bakom fotot som gör ett förstaklassigt jobb. Musiken är Bernard Herrman som man knappast kan klaga på.
Men det är inte det bästa utav allt. Det bästa är det Oscarbelönade manuset som är skrivet av Orson Welles, i egen hög person och Herman J Mankiewicz.

Orson Welles borde ha varit väldigt stolt över denna film; han står bakom regin, manuset och huvudrollen, det är hans första film som han gör, han gör den när han är 25 år (ungefär) och det anses av de flesta filmkritiker som världens bästa film.

Många säger, eller kan tycka, att man måste vara en filmexpert och kunna se alla bra detaljer i filmen för att ge filmen en femma. Men det säger inte jag. Så länge man förstår filmen och förstår hur bra insatser filmteamet har gjort kan man enkelt sätta en femma på den. Men jag tycker det är att överdriva att kalla den världens bästa film genom tiderna, det finns ju en hel del att välja på och det är ju ingen människa i världen som sett alla filmer.

Många kan heller inte förstå den; det är oftast så att antingen älskar man den eller förstår man den inte; det är ju klart att man kan förstå den utan att behöva sätta en femma, men det brukar ofta vara så som jag nämner här ovan.

Finnfan 23 har röstat
anonym 26 har röstat