Recension av End of Days

År: 1999
11/4 2004
Recenserad av cineasten89
"
End of days" - en titel som ger sken av tidernas ände. Och det är inte bara det. Det är en mystisk, fanatisk actionthriller/skräck/mysterium om Gud, Satan, Djävul, djävulsdyrkan och om tro.
Det är faktiskt en annorlunda film. Det är även intressant med Satan som grund till Gud, att Gud vet när djävulen ska komma....

Men det blir lite för överskattande, och att säga att det är en perfekt spännande film skulle vara en överdrift. Det är lite svårt att tro att djävulen skulle vara en vanlig människa som söker efter Den Utvalde som ska föda hans barn i den sista timmen innan milleniet.
Men det som verkligen är bra är Arnold Schwarzeneggers roll Jericho Cane som en fysisk sliten f.d. polis som förlorat sin fru och dotter som dras in i mysteriet. Det blir han som försöker hitta kopplingen mellan Thomas, en psykisk sjuk kille, och Djävulen. Men Cane inser snart att Christine York, som han hittade tack vare Thomas, är nyckeln till en överjordisk kraft och att det bara är han som kan rädda mänskligheten.

Det är en intressant story som tyvärr inte räcker till hela filmen. Slutet blir en överraskande vändning som jag tycker är ett sådär slut. Men så måste det bli.
Annars är det faktiskt intressant med filmens grundidé - att Gud vet när Djävulen kommer. Det tror jag inte skulle hända i verkligheten, men om det hände - Gud vete vad som skulle innebära för mänskligheten.

Men tyvärr blir det för överdrivet när Vatikanen dras in i fallet - och att påstå de är inblandad på något sätt.
Annars tycker jag inte att det är på nåt sätt förutsägbar eller seg. Det är också inte för lång.
Och Arnold passar perfekt i sin slitna roll, som är i motsats till hans andra roller. Men den som lyfter upp filmen är Gabriel Byrne som Djävulen, och Robin Tunney som Christine York, Den Utvalde.

Det skulle vara en underdrift att säga att denna film om Satan och Gud är den enda som är bra - det finns säkert flera filmer som har Satan och Gud i storyn, och de är någorlunda bra - men jag tycker att denna film är på något sätt bättre, eftersom den har en intressant story som sätts Guds tro på prov, och att den har en briljant rollista, som den har makalös foto och coola effekter.
Men en perfekt film är det inte - annars skulle jag ljuga. Egentligen underskattade jag filmen innan jag såg den - men efter att ha sett den, är den faktiskt bättre än vad jag trott från början. Det är faktiskt en fantastiskt bra film, men inte ett mästerverk. Annars är den sevärd om man vill se en väldigt bra mystisk, spännande och ryslig actionthriller.

Rollywood 1 har röstat
cineasten89 7 har röstat