Recension av Enemy at the Gates

Ã…r: 2001
6/6 2002
Recenserad av Karatehunden
E
nemy at the Gates handlar om den mest berömde sovjetiske prickskytten i Stalingrad: Vassilij Zaitsev. Zaitsev var inte den skickligaste skytten, men han blev utvald av Röda arméns politiska avdelning för sina mediala egenskaper, sitt fräscha, typiskt slaviska utseende och sin enkla bakgrund som herdepojke från Ural. Kommissarie Danilov inser vilka möjligheter detta ger och skapar Zaitsevmyten till ledningens stora lycka.

Enligt denna myt dödade Zaitsev tyska soldater med sådan framgång att den tyske kommendanten i Stalingrad tillkallade Major König, chefsinstruktör på en skola för prickskyttar hemma i Tyskland, för att låta honom spåra upp Zaitsev och döda honom. I verkligheten var Major König bara en ren uppfinning av sovjetiska propagandaexperter. Vi får alltså se stalinistisk propaganda i denna film.

Detta är den dyraste europeiska filmen någonsin och det märks på de påkostade effekterna. Bildspråket är likt det Spielberg använde i Saving Private Ryan. Filmen är dock en kompromiss. För det första pratar alla engelska i filmen, vilket försämrar trovärdigheten. För det andra har Annaud slängt in ett svartsjukedrama som inte känns angeläget. För det tredje har Annaud ignorerat det faktum att en prickskytt är känslokall, han mördar ju människor! Detta gäller framförallt Zaitsev. Ed Harris är dock mästerlig som den påhittade König. Musiken svarar James Horner för och som vanligt när det gäller Horner är det för mycket stråkar. Slutet känns också aningen krystat med en uppenbar referens till en viss Sergio Leone-film.

Men vissa slagfältsscener är mäktiga och Ed Harris är bra. Fast om man ska se en film om Stalingrad ska man inte se denna utan Joseph Vilsmaiers Stalingrad från 1993.

othis 4 har röstat
Karatehunden 9 har röstat