Recension av Ensam hemma

Ã…r: 1990
11/7 2004
Recenserad av cineasten89
E
nsam hemma är nog en film alla minns från barndomen, och det är fortfarande en film barn gärna ser, trots att det är minst tio år gammal.
Fortfarande charmar lille Macaulay Culkin som idag är 24 år, med sin gulliga "gapande" utseende när han håller med på sina spratt mot tjuvarna. Men roligast är nog ändå att föräldrarna glömmer sin yngsta son när de med resten av barnen (minst tio) åker till Paris och firar jul där.

Under tiden måste Kevin stoppa tjuvarna, handla mat och allt - och det blir inte precis en paradis.

Uppföljaren, Ensam hemma 2, var mindre bra, och det är nog bra för Ensam hemma ska vara det man minns bäst. Och det är absolut en av världens roligaste familjefilmer, och bättre än de flesta barnfilmer med sin oemotståndliga charmiga story.
Det som även är mycket roligt är ena tjuven, spelad av Daniel Stern, verkligen kan spela tjuv. Han är riktig genialisk men samtidigt helt IDIOTISK som tjuv, och det är bra för det är grunden till en bra underhållande film.
Men det som kanske är överdrivet är hur föräldrarna kunde glömma sin yngsta son, och att de har mer än tio barn i 90talet.. Det känns, hur säger man det... löjligt, men på samma gång riktigt kul.

Hela filmen är en riktig skrattfest!

cineasten89 12 har röstat

av cineasten89