Recension av Eraserhead

År: 1977
31/10 2003
Recenserad av Bobby Peru
E
raserhead är enligt min mening en av de bästa filmerna som någonsin gjorts. David Lynchs första långfilm är helt klart hans allra bästa, med Blue Velvet på andra plats.
Jag älskar den för att jag associerar till den. Det är en av mina personliga favoritfilmer för att jag känner igen mig i huvudkaraktären Henry. På något undermedvetet sätt handlar filmen om livet, om att värna om varandra.
Jag tänker berätta utförligt om handlingen och andra viktiga element som är värda att veta för den som är intresserad av filmen. Mitt mål är att skriva en bra och innehållsrik recension av Eraserhead.

Filmen handlar om en missanpassad man, Henry Spencer.
Han har en nervös flickvän vid namn Mary X. Hennes föräldrar är väldigt konstiga, de heter Mr och Mrs X.
De bor i en slum i en industristad som vi aldrig får veta någonting om. David Lynch har dock förklarat att Eraserhead föddes i Philadelphia. Han bodde i staden som var kantad av kriminalitet och otäckheter. Lynch trivdes inte särskilt där, så därför kan man säga att staden i filmen är Philadelphia, och att Henry symboliskt sett är David.

Filmens centrala handling är Henrys och Marys underliga förhållande och deras barn. Deras barn är dock ingen vanlig människobebis, utan snarare ett missfoster som mest liknar en reptil av något slag. En ödla är min teori.
Detta monsterliknande barn är utgången av parets samlag innan giftermålet. Filmen har en stor dos symbolik som ligger och väntar på att öppnas. Jag har löst många, mycket tack till den utmärkta kolumnen "The online guide to Eraserhead" av Ray Wolfe, som endast bör läsas av folk som sett Eraserhead, då hela filmen avslöjas.
Filmen är som sagt fullproppad med religiös symbolik, som inte visar sig direkt, men om man letar så finner man.

Eraserhead är egentligen en enkel historia som har gjorts till en komplicerad. Den handlar om livet, om våra vardagliga problem, om att ha en familj, ansvar, skuld.
David Lynch har dock skapat sig en egen värld och syn på livets egentliga mening. Det är förmodligen hans mest personliga film. Han skrev den när han och dåvarande hustrun Peggy väntade dottern Jennifer. Babyn i filmen är en fantasi som David skapat. Han var förmodligen rädd att bli pappa till ett barn. Eraserhead är Davids konfrontation med sig själv. Han bearbetade sina egna rädslor under denna tid. Davids svåra tid i Philadelphia märks här, filmen har en mardrömslik atmosfär. Den är filmad i svartvitt, på grund av limiterad budget, men filmen passar utmärkt i dessa färger. Soundtracket består av en massa otrevliga ljud, som ändå är invävda i filmen. Man blir van till slut.

Soundtracket består av maskinella, industriella oljud, babyskrik, regn och åska, oväder, vindar, ljud från element (radiatorer), och lite till. Det bidrar till den ultimata känslan, stämningen och atmosfären som Eraserhead är mästare på att ge. Den mardrömslika stämningen fångas på kornet, men ändå är filmen vardaglig och normal, fast den är så klart berättad på ett bisarrt och högst onormalt vis. Jag vill inte berätta för mycket om handlingen, då det finns en risk att jag avslöjar hela filmen.

Handlingen vet vi redan. Jag tänker börja fokusera på teorier. Min teori är att Henry är en man som har syndat. Han har haft sex innan sitt giftermål. Det har orsakat missfostret som är babyn. Han förstår att han har en tung börda på sina axlar.
Han inser också att han kanske inte klarar av att ta hand om ett barn. I den surrealistiska mardrömssekvensen drömmer Henry om att hans huvud faller av. En liten grabb tar med sig huvudet till en pennfabrik som skapar suddgummin av huvudet.
Därifrån kommer titeln Suddgummihuvud. Denna scen är väldigt central i handlingen, och förmodligen viktigast.

Den berättar väldigt mycket om Henrys tillstånd i hans verkliga liv, han drömmer om sin egen tillvaro, som tyvärr är sann.
Nu får den som är intresserad se filmen, jag har berättat allt som är nödvändigt.

Det enda jag har att tillägga är att Eraserhead är den äkta kultfilmen. David Lynch har skapat sig ett eget mardrömslandskap.
Filmen är konstnärlig, surrealisisk, abstrakt, mysterisk, otäck, våldsam och innehållsrik. Den innehåller många scener av denna kaliber. Man kan inte se den utan att försöka förstå sig på den. Den är väldigt svår, men ganska lättbegriplig om man tänker logiskt och försöker hitta lösningar. Filmen är min mest personliga tillsammans med Martin Scorseses Taxi Driver. Den som vill lösa problem ska se Eraserhead. David Lynchs debut är hans allra bästa. Jag hoppas att jag kunde vara till hjälp för den som vill se filmen Eraserhead från 1977.

Kalkonhönan 19 har röstat
Bobby Peru 43 har röstat