Recension av E.T.: The Extra-Terrestrial

Ã…r: 1982
11/5 2004
Recenserad av connya
J
ag såg E.T när jag var fem år gammal. Jag var livrädd för den kommande scenen när man skulle få se utomjordingen och när det väl hände hoppade jag och kompisen jag såg filmen med bakom soffan och kom inte upp förens hans mamma sa till att varelsen var borta. Resten av filmen var vi lite modigare och efteråt, just då tyckte jag att det var en av världens bästa filmer.

Steven Spielberg har alltid varit känd som en sagoberättare och E.T är nog definitivt en av de filmer som manifesterade hans plats som det. Det var en saga om barn, gjord för barn, älskad av barn men ändå sådär balanserande på gränsen till vuxenvärlden.
I grund och botten är det en ganska enkel historia om längtan, utanförskap men jag tycker det är så fint paketerat att det höjer sig lite ovanför den vanliga klassen av smetiga Amerikanska filmer av den här typen. Kanske just för att det på sina ställen faktiskt blir väldigt spännande och ovist och hade E.T stannat kvar i slutet hade vi nog inte tyckt om det alls.

Sedan gör skådespelarna Henry Thomas, Drew Barrymore med flera fantastiska rollprestationer och E.T är ju också en av filmvärldens sötaste karaktärer. Scenen när han står och slänger ut saker ur kylen eller de klär ut sig i sina Halloween kostymer är alla sådana där fantastiska ögonblick i denna filmen som gör att man minns den och älskar den.
Jag var länge nära att ge E.T fullt betyg men såg om den för ett tag sedan och kom på att den kanske har förlorat aningen av sin charm på mer än tjugo år. Men jag tycker fortfarande att det är en charmig historia som är väl berättad och som, snarare än placerar Spielberg i sagofilmsfacket, underhåller på ett sådant väldigt spännande sätt som gjorde just regissören till världens bästa.

Rollywood 5 har röstat
m86 7 har röstat