Recension av Ett hål i mitt hjärta

Regissör: Lukas Moodysson
Ã…r: 2004
31/3 2005
Recenserad av mugato81
N
ej nej nej. Stackar Lukas Moodysson, likt matadoren i tjuren Ferdinad vill han ju bara visa " Hur modig han är med sin cape och sitt svärd". Lukas vill ju inte vara folklig, han vill uppröra och beröra utan att få den där äckliga folklighetsstämpeln... stackars Lukas.

Hursomhelst har stackars Lukas tillräckligt med likvida medel och gott hjärta att anlita ett helt a-lag i produktionen av denna film. Uppenbarligen måste han ha stoppat någon hallucinatorisk drog i den budgetansvarige hos Svenska filminstitutets vattenglas.

Att sedan anställda två crack-rökande letter att skriva manus är storhjärtat av den gode Lukas. Vad de kom fram till är följande fantastiska story/scoop:
"Vi sätter Thorsten Flink (som sig själv), den där roliga tjejen i Ica-reklamen (sanna Bråding), ett gitarrmongo och en småsliskig kroat i Christer Petterssons gamla lya (den är ju ledig numera). Sen ser vi till att gitarrmongot får snacka sådär blair-witchigt in i en skakig handkamera medans den övriga ensemblen ser till att grisa ihop en porrulle med kiss, spyor och övriga våldsyttringar mot den stackars kvinnan. Det borde visa Sverige hur det funkar i porrens värld."

Att Lukas sedan valde att ge kamera och ljudhanteringen till syratrippande tonåringar med epileptiska anfall är ju ett "vågat angreppssätt"---- not.

Okej. Det var mycket galla över stackars Lukas, han vill ju så gärna göra ett avtryck i samhällsdebatten vilket är förståeligt, men det blir inte bra helt enkelt.

mugato81 45 har röstat
von_fantasy 35 har röstat