Recension av Ett päron till farsa firar jul

Regissör: Jeremiah S Chechik
År: 1989
14/1 2018
Recenserad av Stygga-Vargen
J
ag vet inte hur många julfilmer jag har sett genom åren men den listan borde ju vara ganska lång vid det här laget och att titta på julfilmer är för mig en lika kär tradition som att lyssna på julsånger (apropå det så har jag för övrigt en ganska stor samling julskivor också). Den första Ett päron till farsa-filmen kom 1983 och idag finns det sammanlagt fem filmer i serien och av dessa har jag sett alla utom den senaste från 2015 - den nya har jag inga höga förväntningar av men jag tänker ändå se den någon gång. En av mina favoriter i serien är Ett päron till farsa firar jul från 1989, som jag klassar som en av de bästa julfilmerna någonsin och så länge jag kan minnas så har vi i min familj haft som tradition att se denna film den 23 december varje år.

I likhet med de övriga filmerna i serien så kretsar handlingen kring familjen Griswald, men till skillnad från de övriga filmerna så ska de faktiskt inte resa bort - den här gången ska de faktiskt stanna hemma. Clark (Chevy Chase), familjeförsörjaren och karln i huset, har bestämt att de ska stanna hemma för att fira jul tillsammans och både han och hans fru Ellen (Beverly D'Angelo) har bjudit in sina respektive föräldrar och även några andra släktingar så huset kommer att vara fullt över hela julhelgen, något som deras barn Audrey (Juliette Lewis) och Russ (Johnny Galecki) inte är helt överförtjusta i.

Men Clark märker snart att allt inte går riktigt som planerat. Det börjar med juldekorationerna - han har införskaffat en massa ljusslingor som han ska sätta upp på taket och på väggarna för att skapa stämning och det uppstår en del problem både när han ska sätta upp slingorna och när han ska försöka tända dem. Och när han väl har fått ordning på det så dyker hans något korkade kusin Eddie (Randy Quaid) upp med sin familj trots att de inte blivit inbjudna och berättar att de tänker fira jul hos dem och stanna kvar till januari.

Stämningen blir alltmer spänd ju längre tiden går och i takt med det så går fler och fler saker på tok för familjen Griswald. Och när Clark inte får den julbonus han förväntat sig så spårar allting ur fullständigt.

Det här är en tokrolig film som håller ett högt tempo och den passar alla åldrar. Dessutom har den ett väldigt bra soundtrack, skådespelarna gör ett väldigt bra jobb - för mig kommer Chevy Chase alltid att vara Clark Griswald - och den tecknade inledningen med jultomten är ett plus i kanten. Enligt Randy Quaid så är karaktären Eddie löst baserad på en av hans barndomsvänner så man har alltså hämtat lite inspiration från verkligheten.

I de övriga Ett päron till farsa-filmerna så får man höra låten "Holiday Road" med Lindsey Buckingham men i just den här filmen så får man inte höra den låten över huvud taget och det är ett minus. Och man har gjort några andra tabbar också - exempelvis så ska familjen Griswald bege sig ut i skogen för att hugga en gran och väljer en riktigt stor gran, men de har inte några som helst verktyg med sig så de drar upp den med rötter och allt; i verkligheten kunde de omöjligt ha dragit upp en så pass stor gran ur marken med bara händerna och de hade omöjligt kunnat få upp den på biltaket heller. En annan tabbe är att man får se en del grejer som kännetecknar Kalifornien trots att familjen Griswald bor i Chicago.

Skådespelerskan Mae Questel, som inledde sin karriär år 1930 och bland annat gjorde rösten till Betty Boop, gjorde sin sista filmroll i Ett päron till farsa firar jul. Hon drabbades av Alzheimers och gick vid 89 års ålder år 1998.

Stygga-Vargen 0 har röstat

av Stygga-Vargen