Recension av Eva & Adam

Ã…r: 2000
16/4 2005
Recenserad av othis
T
v-serien "Eva och Adam" var en välförtjänt succé med sin varmt humoristiska och medkännande skildring av den tafatta kärleken mellan två elvaåringar. Paret kommer igen i långfilmen "Eva & Adam. Fyra födelsedagar och ett fiasko".

Eva och Adam har blivit några år äldre, men är fortfarande ett par. Till att börja med. Eva blir osäker på sina känslor efter tre års parförhållande och vi möter det unga paret i något slags nedflyttad mittlivskris. Eva gör slut, och trots chocken är Adam inte sen att hitta tröst.

Filmen andas samma värme och humor som tv-serien; Sverige har en tradition av underbara barn- och ungdomsfilmer som känsligt skildrar liv och känslor och berättar bra historier. ”Eva & Adam. Fyra födelsedagar och ett fiasko” är en av dem. Och var hittar svensk film dessa härliga aktörer till alla roller?

Eva och Adam går igenom tonårsförälskelsens hetta och smärta in en hjärtnypande historia. Samtidigt pejlar filmen föräldragenerationen i all den fånighet den kan ta sig ut i de unga tonåringarnas ögon. Riktigt samma absurda dimensioner som till exempel Roy Anderssons "En kärlekshistoria" (1970) når den här filmen inte. Vill man vara lite magsur måste man ju säga att "Eva & Adam. Fyra födelsedagar och ett fiasko" är en av dessa svenska idyllfilmer som fångar ett liv där de verkliga problemen helt lyser med sin frånvaro.

Någon film om svensk ungdom av i dag har den inte ens ambitioner att vara. Men det är onödigt gnölande; Eva och Adam må vara avskärmade från det samhälle som finns där någonstans omkring dem, men historien om dem är ömsint berättad, kryddad med humor och filmen fylld av goda skådespelarprestationer.

othis 4 har röstat

av othis