Recension av Army of Darkness - Evil Dead III

År: 1992
14/3 2008
Recenserad av The Rest
A
sh slungas igenom tiden och hamnar i medeltida England, där tror folket att Ash är en "Deadite" och han tas till fånga. Som den vanliga turen idioten Ash ofta har så lyckas han åter få sin motorsåg, som utan problem sitter kvar på hans stump medan han förvandlar en döing till sushi. Efter det så vänder turen till Ash fördel, eller egentligen inte då alla verkar tro att himlen sänt honom och att han ska befria världen från ondskan. Stadens lokala trollkarl erbjuder sig att hjälpa Ash att ta sig till sin egen tid om han först hjälper dem. Motviligt går han med på updraget som går ut på att hämta hem en bok, Necronomicon Ex mortis "The book of the dead". Han måste dock komma ihåg orden Clatto, Verata, Och Nicto som han ska säga innan han lyfter boken. Klantig som vanligt så glömmer Ash orden och väcker de dödas arme till liv.

Evil Dead var en briljant skräckfilm med komiska inslag. Evil Dead 2 var en suverän blandning mellan Skräck och komedi. I Army of darkness har all skräck försvunnit och ersatts med typisk Sam Raimi slapstick-komedi. Så förvänta er inga rysliga scener med hinkvis med blod för denna film har endast lite blod i början av filmen. Filmen bygger mest på underlig humor och en av filmhistoriens skönaste huvudrollsinnehavare. Bruce Campbell stjäl hela showen med sin karaktär Ash som från första Evil Dead förvandlats från en simpel skräckfilmstönt till en fullblodad zombiemördare och utrustad med massor av numera klassiska oneliners. För vem kommer inte ihåg "This... is my boomstick! The 12-gauge double-barreled Remington. S-Mart's top of the line. You can find this in the sporting goods department" då härliga Ash gör reklam för stormarknaden han jobbar i trots att han blivit förflyttat till 1400 talet och en massor av monster vill käka honom till frukost.

Även om Ash är den person som man märker av då det finns många scener som endast bygger på att man får se Bruce Campbell utföra slapstick, så märker man att Army of darkness skådespelarensemble är mycket duktigare än i det tidigare delarna. Att Sam Raimi fått en större budget att leka med märks inte av då de flesta effekter inte är mer imponerande än de i första Evil Dead. Men det kanske är meningen att effekterna ska se så dåliga ut. I vilket fall så njuter jag av att se stop motion-skelett springa runt och säga bisarra repliker och att se Ash fara runt med sin bil som fått ett gigantiskt rotorblad monterar på framdelen som enkelt klyver allt i sin framfart. Egentligen borde jag ge denna en 1:a bara för att de gjorde en briljant skräcksplatter till en slapstick-komedi. Men å andra sidan så kan jag säga så här, Army of darkness är inte Evil Dead 3 i dess rätta mening utan en annan film fast med samma huvudperson som Evil Dead. Och med de orden sagt så avslutar jag med att säga att Army of Darkness är ett mästerverk i Slapstickäventyrs dark comedy-genren!

Switchblade 13 har röstat
The Rest 18 har röstat