Recension av eXistenZ

År: 1999
23/2 2003
Recenserad av FoQuz
V
ad är spel och vad är verklighet? Det är det man frågar sig i eXistenZ.

eXistenZ handlar om spelutvecklaren Allegra Geller som har samlat ihop en grupp människor som ska testa hennes nya spel med just namnet eXistenZ. Men då de ska sätta igång kastar sig en kille fram och skjuter henne med någon typ av organisk pistol, ganska sjukt. Hon överlever
dock och lyckas smita därifrån med en kille vid namn Ted Pikul som tydligen har ansvaret över henne.

Men hennes spel, den enda orginalversionen som finns, blir skadat under händelsen och hon övertygar därför Ted att installera en spelport på sin kropp (detta krävs för att kunna spela) så att dom tillsammans kan gå in i spelet och kolla vad det är som är skadat.

Till en början så hänger man med men när det börjar gå så långt att Allegra och Ted i spelet hoppar in i ytterligare ett spel, då börjar det bli aningen virrigt. Och inte blir det bättre av att de hoppar ur och hoppar in igen osv. Tillslut vet man inte vad som är verklighet och vad som är spel längre.

Filmen innehåller mycket bisarra saker som t.ex. den organiska pistolen som skjuter tänder. Men det är inte bara fullt av förvirrning och sjuka prylar, eXistenZ bjuder även på en hel del humor och ett härligt slut.

FoQuz 19 har röstat

av FoQuz