Recension av Exorcisten

Regissör: William Friedkin
År: 1973
22/2 2007
Recenserad av Robdasnobb
949 så gick William P. Blatty och köpte en dagstidning. I denna tidning fick han syn på en artikel som handlade om en exorcism av en 13-årig besatt pojke från Maryland. Antagligen intresserade den här artikeln Blatty eftersom han 1971 släppte en bok där han berättade historien om 12-åriga Regan som blir besatt av en Demon som påstår sig vara Djävulen själv. Två år senare bestämmer sig Warner Brothers för att göra filminspelning av boken.

Genom Chris McNeil, spelad av en energisk Ellen Burstyn, får vi följa historien. Chris är en skådespelerska som arbetar på en filminspelning i Georgetown och är därför där med sin dotter och assistent för en längre vistelse. Under hennes tid där så börjar hennes dotter bli sjuk. Det visar sig att det förmodligen har med hennes hjärna att göra. Hennes dotter blir bara sjukare och sjukare och beter sig mer och mer underligt. Läkarna gör allt de kan med sina tekniskt välutrustade operationssalar, men när ett dussin läkare sitter i ett rum och försöker förklara något som de inte har någon aning om vad det är för Chris så går hon till den unge prästen Damien Karras (Jason Millers) för en räddningsplanka… exorcism. Den välkände exorcisten spelas av (som jag förmodligen inte behöver nämna) vår Bergman-fantast Max von Sydow.

Efter att flera stora regissörer blivit tillfrågade att regissera William Peter Blattys novel Exorcisten, men tackat nej på av att historien var för kontroversiell, tillfrågades William Friedkin (efter sin succé med The French Connection). Det William Friedkin tillförde Exorcisten är det som har gjort att folk i över tre decennier fortfarande talar och skräms av exorcisten. Friedkins metoder och avsaknad av återhållsamhet för att chocka sin publik är det som gör Exorcisten så skrämmande och legendarisk. När jag talar om den spärr som Friedkin inte tycktes ha så syftar jag på scener som när Linda Blair, 13 år, med smink som kan få en brännskade-obducent att få uppstötningar, skriker (med Mercedes McCambidge Voice-over) ”Your mother sucks cock in hell” åt Damien den unge prästen vars mor precis har avlidit.

Scener som när Regan, den utsatta lilla flicka, ligger iklädd ett blodigt nattlinne och onanerar med ett krucifix. Varför fungerar detta så bra som skrämsel teknik? För mig själv så har jag nästan alltid sett något skrämmande i religionen och framförallt kristendom. Religionen är som en besatthet i sig själv. Kristendomen har även en sådan distans, en avgrund mellan sig och det obscena. Så när Friedkin med hjälp av Blattys förlaga tog detta till sin yttersta gräns så slog det hårt på sin publik. Det är säkert också därför idag som så många inte förstår vad som är så skrämmande med den här filmen, unga människor då framförallt. Det finns en avskärmning och oförståelse för religionen idag. Sen har vi det här med tålamod. Vi orkar inte vänta på att bli skrämda. Det ska gå fort och vi ska hoppa till.

Det finns en nyinspelad historia om en liknande händelse. Den filmen heter The Exorcism of Emily Rose eller Besatt på svenska. Varför den filmen misslyckas och den första Exorcisten går längre än att bara lyckas beror på att Besatt säger åt oss att tro. Exorcisten får oss att tro. Det finns få filmer som har kontroll över dig, och det du känner under filmen. Det finns något så skrämmande i den här filmen (om man bara tillåter sig bli skrämd) som man inte kan vända bort.

Den enda andra film som direkt dyker upp i mitt huvud som har samma effekt på mig är Bergmans Persona. Precis som Persona finns detta ständiga obehag. En laddning som genomsyrar filmen från sin första ruta med hjälp av sitt ljud och sitt ljus. En känsla av något långsamt påträngande som man inte riktigt förstår eller kan förklara. Inte mer än att den lilla flicka skulle vara besatt av djävulen. Jag måste även passa på att i min recension berätta om de rykten, eller myter om så vill, som fötts ur ”tidernas läskigaste film”. De sades att ett fåtal gravida kvinnor gick hem och fick missfall ett tag efter att det varit och sett Exorcisten.

Betyget är för mig givet.
En välregisserad film med en djup och mörk botten. En film som fortfarande skrämmer mig nästan 10 år efter att jag såg den första gången. 5a.

Robdasnobb 18 har röstat

The Mole People
Tin Man
Carrie
Cannibal Holocaust
Gul gul gul är vår undervattningsbåt
Psycho
Super Mario Bros.