Recension av Eyes Wide Shut

År: 1999
6/12 2003
Recenserad av Bobby Peru
S
tanley Kubricks allra sista film må inte vara hans bästa, men en av hans mest underskattade filmer.

Den handlar om paret Bill och Alice Harford, spelade av dåvarande paret Tom Cruise & Nicole Kidman, som är superba i sina rolltolkningar. Han är läkare, hon är konstnär. Filmen inleds på ett julparty. Bill snackar med två modeller, vilket gör Alice vresig senare på kvällen när de kommer hem till lägenheten i ett fiktivt New York, som spelades in i London.

Hon är hög, och provocerar Bill. Dessutom dyker en gammal händelse upp, då Alice har haft fantasier om att ha sex med en marinofficer. Bill flyr lägenheten, och nu är han ensam på de kalla gatorna. Det blir en sexuell och mycket fascinerande odyssé för både honom och tittaren. Han träffar en gammal polare, som tipsar Bill om ett slott där ett märkligt party pågår. Men haken är att alla som är där måste ha "the password", det vill säga "Fidelio", för att komma in.

På "knull-partyt" bär alla masker för att vara anonyma. Bill dras in i en mystisk härva, och dras allt längre bort från sin fru och sitt enda barn. Han måste försonas på något sätt, men det kommer inte att bli så lätt...

Eyes Wide Shut är en mörk och sensuell film. Kubricks användande av klassisk musik förstärker känslan av illusion. Den fiktiva New York-miljön är snygg, med imponerande färger och roliga påhittade butiker. De bästa scenerna, enligt mig, är när Cruise shoppar kläder till "maskeraden".

Alla skådisar är utmärkta, även Marie Richardson som gör en emotionell scen med Cruise. Men jag kan dock förstå att vissa inte klarade av pressen, som till exempel Jennifer Jason Leigh, som hoppade av. Orsaken är ju Stanleys outtröttliga perfektionism. Han kunde ta om en obetydlig scen typ hundra gånger! Regissören Sydney Pollack uthärdade dock, precis som alla andra som jobbade med Kubrick. Kubrick dog tyvärr precis efter att filmen var klar. Ironiskt nog fick Kubrick aldrig uppleva 2000-talet.

Men så bra hans sista film blev! Jag håller med Nils-Petter Sundgren, detta är ett mästerverk!!!

Tillägnad Stanley Kubrick (1928-1999)

dirtypoison 8 har röstat
Bobby Peru 67 har röstat