Recension av Face/Off

Regissör: John Woo
Ã…r: 1997
8/3 2004
Recenserad av anonym
Actionregissören John Woo har lyckats bra med Face/Off tycker jag, det är en spännande actionthriller med Travolta och Cage i huvudrollerna.

FBI Agenten Sean Archer (John Travolta) försöker hitta ett biologiskt vapen som Castor Troy, en sadistisk terrorist och ett kriminellt geni (Nicolas Cage) gömt någonstans i Los Angeles.

Archer har jagat Troy i åtta månader och är besatt av tanken på hämnd eftersom Troy bär ansvaret för Archers son. För att lyckas måste han "låna" Troys ansikte med hjälp av ett kirurgiskt ingrepp, för att sen ta över hans identitet. Men planen går fel, eftersom Troy har kommit på samma idé.

Cage och Travolta bra som vanligt, iaf Travolta och denna thriller är inte som vilken thriller som helst, denna är spännande och inte särskilt förutsägbar (bara lite) som många av dem är. Den här är cool, speciellt när de "förflyttar" eller "lånar" varandras ansikten. Det är grymt och häftigt, men filmen har inte någon extra krydda och det blir inte högre betyg än en trea, vilket ej är fy skam.

Jag tror inte jag sett så många Woo-filmer men jag kan nog ändå påstå att detta är en av de bättre, iaf i Amerika.

Men filmen har sina nackdelar; vi får ofta i filmen se flera tendenser av bara en massa simpel action, där det är explosioner och pistolskott osv i fem scener på 10, 20 minuter. Och varje gång någon skjuter på någonting ska det bli en stor explosion och det känns som det bara ser ut att vara påkostat för ingenting.
Men effekterna i explosionerna är bra.

Det är också lite överdrivet med aniktsförflyttningen när man får se allt som händer då i filmen (trots att det gör det bättre att man får se allt, gör det också mer löjligt).
Det är också löjligt när Castor Troy ska tända en cigarett och han lyckas få eld på en vakt i fängelset och lyckas rymma.

Rollywood 2 har röstat
anonym 21 har röstat