Recension av Fåglarna

Regissör: Alfred Hitchcock
År: 1963
Antal visningar (1939)    Forumdiskussion (0)
13/4 2004
Recenserad av FreddyKrueger
A
lla vet väl redan att några små fåglar inte kan skada en, eller kan de? Fåglarna är en film som jag finner vara rätt otäck faktiskt. Alfred Hitchcock vänder de här fjädertäckta flygarna emot oss så att vi blir rädda för dom istället för att se dom som vänliga djur. Filmen handlar om en kvinna som kommer till en liten plats med trevliga folk och allt verkar vara perfekt ända tills en fiskmås attackerar henne helt plötsligt. Efter den händelsen så börjar allt mer konstiga saker att hända. Tillslut märker de att alla fåglarna i staden inte alls är snälla och att fiskmåsen attackerade med flit för att försöka skada henne. Nu isolerar en familj sig i ett hus omringad av miljontals fåglar som bara väntar på att få ha ihjäl dom. Allting är en kamp på liv och död och tittarna får se att fåglar inte alls är så lätta att handskas med. Jag satt och tänkte på varför inte militären kommer in och bara eldar ihjäl alla fåglarna eller något liknande och det tänker jag på nu med. Kanske skulle det vara för svårt att elda ihjäl så många fåglar och sen skulle nog hela staden stinka död fågel. Filmen räknas idag som en av Hitchcocks bästa och jag håller med om det. Psycho och Fåglarna har alltid varit två av mina favoriter sen jag var åtta år. Men självklart inte de enda av mina favoriter. Idén med konstiga eller galna fåglar är inte den bästa idén i världen direkt. Jag menar att om det var en ökänd regissör som tog den idén till sin b-skräckis så skulle nog inte många se den. Men nu är det Hitchcock vi pratar om så det är klart att det blev en succé. Filmen är suggestiv och kuslig men det är inte mycket blod i den vilket är bra, för det ska det inte vara i såna här sorters filmer. Den är inte så mörk som t.ex: Psycho, Halloween eller Terror på Elm Street, men den är ändå bra. Mitt tips är att se den här filmen och njut av den.

Dr Strange 5 har röstat
joacim92 8 har röstat