Betyg idag: 1 771 Besökare idag: 5 947

År: 1993
9/1 2004
Recenserad av Bobby Peru
M
ichael Douglas i en av sina bästa roller, tillsammans med den i Wall Street, som gav honom en oscar.

Han spelar William "D-Fens" Foster, en arbetslös krigsveteran som en varm dag får nog. Han lämnar sin bil för att "gå hem" och inleder en våldsam odyssé i Los Angeles täta "djungel". Hans första mål är en butik driven av en korean. Sedan blir han allt hotfullare då Latinamerikaner kommer i hans väg. Men ny-nazisten blir droppen för honom. Han drar sig inte för att döda.

Robert Duvall spelar snuten som vill fånga honom till varje pris, död eller levande.

Joel Schumacher's kontroversiella drama spelades in när Los Angeles upplopp pågick, vilket gör den ännu verkligare och provocerande. Filmen anklagades för att vara rasistisk av vissa kritiker, när den egentligen handlar om att samhället har svikit en. Den handlar om att slå tillbaka mot "något" som inte bryr sig om en längre.

Falling Down är en mycket provocerande film med många bottnar. Den är oftast rolig, fast på ett svart sätt. Douglas karaktär är en stackare, som publiken känner något för.
Trots att filmens andra halva blir lite väl långdragen är filmen ett modernt mästerverk. Det är en viktig och tankeväckande film. Den handlar om sådana saker som fortfarande är aktuella. Skådespelarna tar i med brinnande intensitet (särskilt Douglas och Duvall är kanonbra, men Barbara Hershey, Frederic Forrest & Tuesday Weld ska ej uteslutas).

Missa inte Falling Down om ni vill se en samhällssatir på högsta nivå, och bli provocerade på köpet. Det är värt risken, för det är ju trots allt bara film. Bra film.

Stygga-Vargen 0 har röstat

The Mole People
Tin Man
Carrie
Cannibal Holocaust
Gul gul gul är vår undervattningsbåt
Psycho
Super Mario Bros.