Recension av Fame

Ã…r: 1980
19/2 2005
Recenserad av cineasten89
E
n film som som må vara klassiker men som egentligen inte är en speciell film. Men det betyder inte att det inte är en bra film för det är den verkligen. Med unga skådisar som idag är nästantill oigenkännliga (Irene Clara, Barry Miller och Paul McCrane) lyckas filmen få en slags spänning, trovärdighet och underhållning. Men tyvärr finns det för många sega scener mittimellan när man försöker lyfta upp storyn. Ändå är det en film som är odödligt modern. Tonårsrevolt, osäkerhet, kärlek och att finna sig själv är bara några få saker som ungdomarna går igenom i filmen. Vi följer dem under fyra år på New York City High School for the Performing Arts, där de undervisas i skådespeleri, sång och dans, samtidigt som de försöker tampas med sina privatliv.

En erkänner sig som bög, en annan bygger upp sitt självförtroende med dess konsekvenser, en tredje blir så besatt av framgång och Freddie Prinze att han börjar missbruka, medan andra har problem med bland annat dyslexi, arrogans, familj, kärlek och framgång. Även om den så är odödligt modern känns fotot och handlingen så total 80tal.

Skådisar som medverkar i denna film känner ni nog igen om ni följt TV serien Cityakuten en tid (Paul McCrane medverkade nämligen i denna TV-serie), sett RoboCop eller The Blob (McCrane medverkar i dessa filmer), eller den odödliga klassikern Saturday Night Live (Barry Miller).

Fame är säkert en av de största klassikerna från 80talet, som idag somliga filmer mer eller mindre använder referenser från. Som Center Stage, som har några repliker och scener som kommer helt från Fame. Därför går det inte att ta miste att det är en stor klassiker. Men att den är en klassiker måste inte göra den perfekt. Men vilken film är annars perfekt?

cineasten89 5 har röstat

av cineasten89