Recension av Fantastiska fyran och silversurfaren

Regissör: Tim Story
År: 2007
14/8 2007
Recenserad av niklasringdahl
D
et ska villigt erkännas att i Marvels universum sker det saker som inte skulle tåla en närmare vetenskaplig granskning, men att ytterligare lägga ett lager av sanningsvrängande på detta är en bedrift som till och med revisionisterna skulle avundas.

I den här filmen ser vi återigen de fantastiska hjältarna kämpa mot en gemensam fiende, som nu kommer från yttre rymden. Silver Surfer, som utseendemässigt påminner om T1000 i Terminator 2, är en mystisk varelse som tar sig till jorden och röner de fyras uppmärksamhet genom att orsaka massförstörelse och slå ut hela städers elektricitet. Men det som irriterar dem mest verkar vara att han stör planerna för Reed Richards och Sue Storms stundande bröllop. Eftersom det här är en amerikansk film så är den blivande bruden helt uppe i planerna, och brudgummen skäms över att han vill rädda världen istället för att bestämma färg på buketten. Den här sortens stereotyper är så väldigt tråkiga, inte bara för att jag vill att de kvinnliga superhjältarna ska slippa vara våp, men också för att det blir så himla likriktat. Visserligen skapades Fantastic Four redan på 60-talet, men det betyder ju inte att man måste ta med sig värderingarna därifrån, när man redan valt att placera filmen i nutid.

I förra filmen var man ganska noga med att visa hur Doktor Doom blev skadad och ärrad för livet, och tvingades leva bakom sin klassiska järnmask. Problemet som filmskaparna insåg nu var att de satt en hunk på rollen, och om man inte visar honom utan mask med slät hud så vinner man inget på att ha honom i filmen. Därför hittar man på ett krystat sätt att befria honom från dessa ytliga åkommor lagom till att han gör entré. Utöver detta har jag fortfarande stora problem med flera av skådisarna som man har valt att ta med. Ioan Gruffudd spelar Reed Richards, enligt egen utsago "en av världens skarpaste hjärnor", men han ser inte ut att vara äldre än sina 34 år, även med de fult påsminkade grå tinningarna. Och vem kom på den märkliga idén att tillsätta en av de snyggaste och lite väl unga brunetterna i Hollywood till rollen som den urblonda kvinnan Sue Storm? Ingen av dem fyller riktigt rollerna som de vuxna i sällskapet. Chris Evans som Johnny Storm och Michael Chiklis som Thing funkar desto bättre på sin kant. De är hyfsat sanna serieoriginalen till humör och stil och levererar i sina prestationer.

Historien som sådan är tyvärr också ganska ofullständig, den saknar engagemang och jag får påminna mig flera gånger att det parallellt med alla häftiga effekter faktiskt pågår en handling där nånstans. Den första filmen levde mycket på att skapa och presentera de olika hjältarna och deras superkrafter, nu visar det sig att man inte lyckas hålla den spänningen vid liv när man ska fortsätta med berättandet.

När nu äntligen den digitala tekniken kommit ikapp de fritänkande serieskaparnas fantasifulla kreationer är det synd att man inte tar till vara mer av kvaliteten hos ursprungsidéerna, utan istället låtit dem kontamineras av enkelspårigt Hollywood-trams.

niklasringdahl 19 har röstat

av niklasringdahl