Recension av Fantomen på Operan

Ã…r: 2004
28/12 2004
Recenserad av von_fantasy
J
aha då har man sett den klassiska musikalen på film. Jag kan direkt säga att jag hade viljat se Michael Crawford i rollen som the Phantom. Så då fick jag det sagt.

Historien börjar med att vi träffar på en äldre herre som är på auktion, denna herre är Raul i sina äldre dar.
Vi reser tillbaks i tiden med hjälp av ett visuellt mästerverk, från svart/vitt till färg, dans och sång. Operan har fått två nya ägare och operans egen soprandiva hotar med att säga upp sig, vilken start för de två nya ägarna.

Divan spelas helt underbart av Minnie Driver. Efter att hon vägrar sjunga så får balettflickan Christine ta hennes plats som huvudrollsinnehavare i operan. Sedan stiftar vi bekantskap med Raul som tydligen har varit borta ifrån Christine ett tag eftersom dom inte direkt hälsar på varandra utan det dröjer ett tag.

Sedan kommer Musikens Ängel in i bilden. Det är han som har lärt upp Christine att sjunga. The Phantom spelas av Gerard Butler. Många tycker att rollen skulle gått till den överåldriga Michael Crawford, vilket jag också tycker. Visst Gerard är inte dålig men jag tror att Crawford skulle gjort det bättre. Jag stör mig varje gång Gerard börjar sjunga, han har känslan men det saknas något... Han har inte 'det'

Ok nog om Butler, filmen innehåller allt. Romantik, Drama, Humor, Action och ett antal sorgliga partier. Gråten var påväg flera gånger. The Phantom var ett geni visst och hans uppväxt har varit allt annat än lätt. Tänk er att bli hånad för hur man ser ut. Han blev psykotisk kan man väl säga och till på köpet blev han förälskad i sin "elev" Christine. Han skyr heller inga medel om hur han ska få henne.

Musikalen håller sig väl ganska trogen mot boken, men jag tycker ändå att det saknas något. Närvaron kanske?
Det blir mer levande om det framförs on stage. Skådespelarinsatserna är helt ok, förutom Butler som jag tycker gör bort sig i endel av sina sånger. Emmy Rossum, Patrick Wilson, Miranda Richardson och Jennifer Ellison är helt fantastiska i sina roller (Jennifer är sockersöt i sin roll) och trots att Gerard Butler var lite knackig i sin roll tänker jag inte sänka betyget bara för att det är en enda skådespelare som jag inte gillar.

Och så musiken. Man sitter helt förstummad och lyssnar på Andrew Lloyd Webbers mästerverk, Musikalernas Ängel. Dock känndes det lite töntigt att sätta subtitles på svenska under musiknummren med löjliga rim så det skulle passa så bra som det nu går.

Trots att filmen lider på några punkter så spelar det ingen roll. Filmen är fantastisk, underbar och vacker.
Det är en gammaldags Skönheten & Odjuret saga vi träffar på och det som ska vara sorgligt är sorgligt och det som ska vara roligt är roligt.

För er som vill se mer av Fantomen på Operan kan jag rekommendera två andra filmer: Phantom of the Opera från 1922 med Lon Chaney som The Phantom. Visserligen är denna film en stumfilm, men det spelar ingen roll den är fantastisk ändå.

Phantom of the Opera från 1943 med Claude Rains som The Phantom Slår nästan musikalen. Den har riktigt fantastiska scener men även endel bottennapp.

Tillbaks till teatern där jag sitter med gråen i halsen medan Gerard Butler sjunger "Music of the Night".
Filmen är 2h och ca23minuer lång, inte märks det. När filmen var slut ville jag se mer, jag ville ha mer av denna film. Det spelar ingen roll om det är Butler som är Phantom jag ville ha mer.

Dock var det slut och jag gick belåten ut ur biosalongen och kan garantera att jag kommer tillbaks för att se samma film om en vecka igen.

carreyholic 6 har röstat

The Hills Have Eyes
Likplundraren
Independence Day
Cobra Verde
Harry Potter och den flammande bägaren
Black Dragons

Cannibals