Betyg idag: 1 805 Besökare idag: 6 476

Regissör: Joel Coen
År: 1996
19/2 2008
Recenserad av The Rest
This is a true story” börjar filmen med. Sen får man se när Carl Showlater (Steve Buscemi) och Gaer Grimsrud (Peter Stormare), som är två brottslingar, sitta på en pub där de fått ett udda jobb av bilförsäljaren Jerry Lundegaard (William H. Macy). Han vill nämligen att de ska kidnappa hans fru!

Varför? Jo, det ligger till så här att Jerry behöver massor av stålar och hans fru har en rik farsa som aldrig skulle låna ut pengar till Jerry då han är en girig och osympatisk man. Jerry hoppas att om hans fru kidnappas och hennes farsa betalar lösensumman så delar Jerry och de två brottslingarna på pengarna.

Vad som skulle vara en enkel sak blir nu genast mycket värre då efter att kidnappningen verkade lösa sig ganska fint så blir de stoppade av en polisbil. Gaer börjar vifta med sin pistol och vips så ligger en död polisman på vägen och inte nog med det: några förbifarande vittnen ser denna misshandel mot lagen och Gaer ser till att även de får en snabb åktur till himmelen.

Marge Gunderson (Frances McDormand), en gravid polis, sätts på fallet och försöker spåra mördarna medan Jerry själv får problem från flera håll då bland annat Carl och Gaer vill ha höjd belöning och att Jerrys svärfar vill lägga sig i kidnappningen. Man kan kort och gott säga att allt börjar gå åt skogen.

Fargo är spännande och många gånger rolig historia. Speciellt under de många gånger man får följa med Carl och Gaer som Coen-brödernas dialog och uppfinningsrikedom briljerar då Carl är killen som aldrig kan sluta snacka medans Gaer är killen som aldrig snackar.

Coens filmer brukar vimla av härliga birollskaraktärer och Fargo är inget undantag. Coen-brödernas regi är väldigt fint och likaså filmens musik och foto sitter som handen i handsken. Och det märks att många skådisar verkligen levde sig in sina roller, främst Frances McDormand och William H.Macy gör sina livs rollprestationer. Sen att den senare av dem skulle ha sagt varje replik som den var skriven i manuset är svårt att tro men det ska iallafall vara sanningen.

Filmen är ett mästerverk och en av de mest ”perfekta” filmer man kan hitta. Den kommer inte att lämna varken den största thrillerälskaren eller den kräsnaste komeditittaren besviken. Man kan ju också säga att Fargo är en av bröderna Coens bästa filmer.

The Rest 21 har röstat

Old Boy - hämnden

Låt den rätte komma in
House on the Hill
Dennis firar jul
Tomtetass och jakten på julen
Skräcken i svarta lagunen
The Mole People
Tin Man
Carrie
Cannibal Holocaust
Gul gul gul är vår undervattningsbåt
Psycho