Recension av Farligt begär

År: 1988
26/2 2005
Recenserad av carreyholic
D
en fantastiskt fascinerande filmen Farligt begär från 1989 - handlar om två djävulska individer - Vicomte de Valmont (John Malkovich) och Madame de Meurteuil (Glenn Close), som helt brutalt leker med människors känslor och liv.

När Valmont för utmaningens skull bestämmer sig för att försöka förföra den väna och kyska Madame de Tourvel (Michelle Pfeiffer) så händer dock något som han inte planerat - Han blir förälskad.

Det har gjorts ett antal versioner av den franska romanen "Les Liaisons Dangereuses", men den här versionen regisserad av Stephen Frears med John Malkovich, Michelle Pfeiffer och Glenn Close i huvudrollerna är utan tvekan den allra bästa. Med mästerligt skådespel och intelligent och sylvass dialog så blir det här till en av de bästa filmer jag någonsin haft glädjen att se.

Enligt mig så innehåller denna filmen några av filmhistoriens mest minnesvärda filmscener. Scenerna mellan Glenn Close och Malkovich är till exempel oerhört starka. Jag tycker nog att samtliga huvudrollsinhavare i denna film gör sina bästa rollprestationer någonsin. Och med tanke på att dessa skådespelare alltid presterar bra så är det ett ganska gott betyg.

Avslutningsvis kan man säga att det här är ett minst sagt annorlunda kärleksdrama, som visar hur även en till synes ondskefull människa kan bli förälskad. Jag rekommenderar denna filmen varmt för alla som älskar bra kärleksdramer som innehåller mycket svek, sorg och passion.

carreyholic 8 har röstat

av carreyholic
Fantomen på Operan
Häxjakten
Farligt begär
Hardball
Face/Off
Gladiator

Gul gul gul är vår undervattningsbåt
Psycho
Super Mario Bros.