Recension av Farsan

Regissör: Josef Fares
Ã…r: 2010
Antal visningar (2045)    Forumdiskussion (0)
7/4 2010
Recenserad av frienatic
F
arsan filosoferar fundersamt om familjeförhållanden för att försöka framkalla fnitter och förlossa skrattsalvor. Gapet förblir tyvärr stängt då skratten tappas bort någonstans mellan sömnigt skådespeleri, mediokert manus och rådlös regi.

Farsan är Josef Fares återkomst till trevlighetskomedins värld, den som gjorde honom till ett känt namn genom Jalla! Jalla! (2000) och Kopps (2003), efter de mer dramatiska Zozo (2005) och Leo (2007). Till sin hjälp tar han trevlighetskollaboratören Torkel Petersson, som denna gång även hjälpt till med manus, och sin far Jan Fares i titelrollen.

Manuset känns väldigt uppdelat, som om Fares och Petersson delat upp det och skrivit hälften var med Fares stående för intrigerna kring farsan och Petersson för sin rollfigur Jörgen. De båda trådarna smälter inte helt samman och kontrasterna som ställs upp mellan svenskar med invandrarbakgrund och svenskar utan känns mest klumpiga och stereotypiska.

Frågan är om manuset hade kommit mycket längre än idéstadiet om det inte varit för likheterna med Jalla! Jalla! och filmfinansiärernas hopp om en upprepning av den filmens succéartade tåg genom det svenska kollektiva medvetandet.

Filmen lyfts upp av Jan Fares naturliga charm som kompenserar för bristen av erfarenhet av skådespeleri. Skön är ett ord som säkert många skulle använda som beskrivande adjektiv för karaktären. Precis som sonen och sonhustrun accepterar man lätt, kanske lite för lätt, även karaktärens mer tveksamma sidor.

Värre är det med resten av skådespelarna och karaktärerna som känns antingen outvecklade eller bara klichéartat tröttsamma. Speciellt Torkels Jörgen med fru känns som ett tafatt försök att humoristiskt analysera medelsvenssons könsrelationer.

Det är svårt att släppa trevlighetskonceptet när man kontemplerar Farsan, i sitt försök att tilltala alla genom att slipa bort spetsiga kanter som skulle kunna kallas utmanande eller gränstänjande så fastnar filmen i ett ingenmansland där det varken dramatik eller komik får tillräckligt utrymme att utvecklas till något mer än trevligt trams utan udd.

Denna recension publicerades först i tidningen Geeloo (www.geeloo.se/film)

frienatic 7 har röstat

Robin Hood
Familjen Jones
Iron Man 2
The Ghost Writer
Skrönor från de gyllene åren
Pippa Lees hemliga liv

Cannibals