Recension av Festen

År: 1998
3/2 2004
Recenserad av anonym
H
ar ni någonsin upplevt eller sett en fest som efter att en enda människa sagt någonting och därefter har hela festen kollapsat?
Nå, om ni inte har sett det får ni det nu.
"Festen" är en dansk film av Thomas Vinterberg. Det går till så när Christians far Helge ska ha 60-årskalas. Hela släkten och vännerna och barnen är inbjudna (iaf de flesta barnen) för att få vara med på en sjudundrande fest.
Det blir dock tyvärr inte som någon tänkt sig. Det blir förolämpningar, misshandel, nyckelsnatteri och mycket, mycket mer.
Allt går absolut jättebra, alla är jättetrevliga och säger så många fina saker om deras nära och kära tills Christian, den äldste sonen i familjen ställer sig upp för att hålla tal. Efter ett hänsynslöst tal kollapsar festen snabbare och större än en bomb.
Därefter följer en rad obehagligt roliga saker.

Festen har fått mycket bra kritik och nominerad till flera priser. Själv nöjer jag mig med en trea som inte alls är fy skam. Tvärtom, det är ett bra betyg. Den är rolig, men den har inte särskilt mycket mer; jag gillar dock han som spelar den yngre sonen, han har en härlig stil och han är väldigt rolig. Man tror hela tiden att han är den värsta personen, han klantar till allt och är dum mot sin fru, men sedan kommer Christian in i bilden...

Skådespeleriet är på hög nivå. Det är roligt. Det är sorgligt.
Jag blir lite besviken dock när jag ser på omslaget att filmen klassas som drama. Det är drama, men det är också så pass mycket humor i, att det kan lika gärna klassas som dramakomedi. Själva handlingen om familjen är ett drama, men alla de tal som alla de fulla gästerna håller och när alla skriker på varandra är sorglig humor. Det är skrattretande, men man tycker samtidigt synd om dem, att de har det så tråkigt.
Alla är dumma mot alla. De skriker förolämpningar till varandra och det som är synd är att förolämpningarna är sanna. Det har hänt en hel del grejer inom Helges familj som tas upp här och det är väldigt många som får veta mer än vad de vill...

Jag har tvekat och funderat och tvekat och funderat igen om denna film inte ska få en fyra trots allt. Men jag valde en trea därför att jag inte ser att den är Så bra. Den är lite charmig och rolig och sorglig, men den har inte någon "extrakrydda" som kryddar till filmen lite.
Men manuset är bra och jag tror att om filmteamet skulle satsa lite mer på humorn i filmen, skulle den kunna bli jätterolig och jättebra.
Det handlar ju om en fest som kollapsar pga ett tal. Utav den storyn kunde man gör något ännu bättre. Men Vinterberg har valt att satsa på ett familjedrama och jag säger absolut inte att han misslyckas. Tvärtom, han lyckas skapa en respekterad atmosfär runt filmen.

Men att ge den en fyra vore inte rätt för mig själv. Jag tycker inte den är Så bra, som sagt.

AgnesPetter 1 har röstat
anonym 46 har röstat