Recension av Fifty Shades Darker

Ã…r: 2017
15/6 2017
Recenserad av Stygga-Vargen
F
ör ett par år sen var det ganska mycket hype både kring filmen Fifty Shades Of Grey och kring E.L. James "Femtio nyanser"-trilogi. Jag har läst alla tre böckerna, sett filmatiseringen av första boken och nu har jag även sett filmatiseringen av andra boken - och då även tredje boken kommer att filmas så lär jag se även den filmen när den kommer. Dock trodde jag faktiskt att det skulle bli åtminstone lite uppståndelse när denna film kom men jag hörde i princip ingenting om den innan den släpptes och trailern tror jag inte att jag sett på TV mer än högst ett par gånger - vilket är lite konstigt då denna film faktiskt är väldigt bra.

I likhet med första filmen så handlar denna om Anastasia (Dakota Johnson), som inte längre studerar utan har börjat jobba för ett bokförlag. Hon har gjort slut med den rike och berömde Christian Grey (Jamie Dornan) på grund av hans hemlighet men Christian vill ha henne tillbaka och är till och med beredd att ge upp den delen av sitt liv för att få vara med henne.

Anastasia börjar umgås med Christian och det dröjer inte länge innan de blir ihop igen, men Christians hemlighet skrämmer henne inte längre - snarare tvärtom. Men snart stöter Anastasia på två personer ur Christians förflutna, två personer som inte tycker om deras förhållande och båda är ute efter Christian.

Om vi ska jämföra filmerna med böckerna så är det mest sex i första boken medan det avtar mer och mer i del två och tre. I filmerna däremot verkar man satsa på att göra tvärtom - det är betydligt mer sex i Fifty Shades Darker jämfört med första filmen. Men i övrigt är den här filmen ganska trogen boken. Den är både spännande och underhållande, skådespelarna gör bra ifrån sig och filmen har ett bra soundtrack.

Efter att första filmen släppts så gick det rykten om att Jamie Dornan inte skulle gestalta Christian i uppföljarna men bevisligen var det bara ett rykte för här repriserar han ju trots allt rollen - vilket han även kommer att göra i tredje filmen.

Stygga-Vargen 0 har röstat

av Stygga-Vargen